De Zwalmstreek en Pajottenland

13 mei 2022 - Munkzwalm, België

Bij het zien van het reisprogramma van Tom Waes over Pajottenland waren wij gelijk verkocht. Wat een rust en wat een mooi landschap.
Oost-Vlaanderen, tussen Zottegem en Oudenaarde, ligt het landelijke plaatsje Zwalm, daar hebben we een gezellig appartement gehuurd voor vier dagen.

De Zwalmstreek en Pajottenland zijn vruchtbare, agrarische gebieden in West-Brabant ten zuidwesten van Brussel in de provincie Vlaams-Brabant. Pajottenland wordt ook wel het Land van Bruegel genoemd die hier inspiratie zocht.
Vanmorgen vertrekken we wat later dan verwacht omdat we ons een beetje verslapen hebben. Bij Antwerpen is het giga druk op de weg. We houden een korte stop om even de benen te strekken en rijden dan weer door richting Gent.

Rond twee uur parkeert Cor de Mazda onder een viaduct vlakbij de Schelde.

De ScheldeLekker op de fiets

We wurmen de fietsen tussen de bagage uit, vouwen ze in model, en beginnen aan een prachtige tocht deels langs het water, afgewisseld met akkers, graanvelden en kleine buurtschappen met café en kerk.

Bloeiende bermen omzomen de graanveldenBermen vol boterbloemen

Hoewel de zon moeite heeft om door de wolkendeken heen te schijnen is het heerlijk fiets weer. De bermen kleuren geel van de bloeiende boterbloemen terwijl de paarse klavers in kussentjes delen van  de bodem bedekken, omringende bomen bloeien. De wind mengt alle geuren en blaast ze voor ons uit, het ruikt naar zomer.

Om een uur of vier zijn we weer terug bij de auto en vertrekken we richting Zwalm. Het appartement is gauw gevonden en na een telefoontje naar de husbaas  staan we al gauw oog in oog met de man. Hij vertelt over de sleutel, het internet wachtwoord, de verwarming.

Het is een leuke etage met alles erop en eraan. Prachtig voor vier dagen.

Na even uitgestrekt op bed  cq bank te hebben gelegen vertrekken we richting Zottegem. Hier maken we een korte stadswandeling en eten bij de frituur van Sylvia een bakje Belgische friet. De meisjes lopen in een mooi kleedje rond op zoek naar vertier op de vrijdagavond.

Zottegem, avondwandeling
Maar voor ons zit de dag er weer op. Thuis nog even een kopje koffie en dan niet te laat onder de wol.

1. Ginie:
    14 mei 2022
    Ah...daar gaan we weer! Genieten maar! Veel plezier!