Zaterdag in Vlissingen

5 mei 2024 - Vlissingen, Nederland

We hebben goed geslapen en genieten op de grote leren tweezitter van een kop koffie en een broodje.

Rond half elf laden we de fietsen uit de auto en maken ze rij klaar. Het moet allemaal nog even wennen zo aan het begin van het seizoen maar onze stalen rossen staan toch al gauw klaar voor vertrek.

We fietsen langs historische graven van een bijzonder oud kerkhof. We zoeken struikelstenen, we kijken even bij De Ruijter en bij Padde. We zitten op een bankje en kijken naar de voorbij varende schepen, de voorbij drijvende wolken en de toeristen die voor de zekerheid toch een dikke das om hebben gedaan.

Het is niet echt koud vandaag, maar echt warm is het zeker niet.

We fietsen naar het centrum waar we bij de HEMA een lunch scoren welk we in een flauw zonnetje op een betonnen bankje soldaat maken.

We zoeken ons tijdelijke verblijf op voor een korte pauze.

Rond zes uur beginnen we aan onze avondtour.  Langs de Schelde,  de oorlogsmonumenten, over de smalle ijzeren bruggetjes bij de sluis, langs de veerboten. Donkere wolken hangen boven Vlissingen, er vallen enkele kleine regen drupjes, onze handen worden koud, tijd om naar de Petruskerk terug te gaan.

Morgen, 5 mei, is Vlissingen een groot muziekpodium voor een spectaculair bevrijdingsfestival. We zullen zien wat het ons brengt.

1. Jan van Rooijen:
    5 mei 2024