Bevrijdingsdag in Vlissingen

6 mei 2024 - Vlissingen, Nederland

Bevrijdingsdag. De stad Vlissingen ontwaakt als wij op onze vouwfietsjes door de stad crossen. Overal zijn er voorbereidingen voor de festiviteiten van vanmiddag. Wegen worden afgesloten, overal staan politieagenten, handhavers en mannen in gele vestjes.
Wij willen nog wat punten van de stad bekijken waar we nog niet aan toe waren gekomen.
Het Beeldenhuis, tegenover het Mauritshuis, de gevel uit 1730 is zeer indrukwekkend. We fietsen verder,de straten met kinderkopjes laten ons stuiteren op onze fietszadels. De rood, wit en blauw vlaggen wapperen in de wind, de zon komt door.
Aan het water vinden we een bankje in de zon. Vroege bezoekers voor het muziekfeest slenteren over de kade. De gepimpte Tesla van een blijkbaar bekende Vlissinger,  Mika de Bas, die op een tiental meters van ons geparkeerd staat, trekt de aandacht van jonge mensen.

We gaan verder en stoppen in de Hellebardierstraat.
 Hier heeft de moeder van zwager Jan ooit nog gewerkt toen in het pand ziekenhuis ‘Besthesda’ gevestigd was.

We bewonderen nog enkele deuromlijstingen en gevelstenen. Via het Bellamypark fietsen we terug naar ons appartement.

Tegen vijven mengen we ons in het feestgedruis bij de “machinefabriek”.
Ik ga op een bankje zitten en houdt de fietsen in de gaten terwijl Cor even op het festivalterrein gaat kijken. Hoe lang ik op het bankje zit weet ik niet maar Cor duikt opeens weer op tussen de feestgangers.
Nu is het mijn beurt. In de fabriekshal zijn de lange banken aan de tafels gevuld met vrolijke mensen die bier drinken uit  plastic glazen. Buiten op het plein schalt harde muziek uit de gigantische boxen.
In een grote plas hebben kinderen met losse stenen een dam gebouwd waar ze vol concentratie over heen lopen. We vieren de vrijheid.
Als ik Cor weer op ga zoeken zit er een dame naast hem. Er staan vier agenten op een afstandje te kijken. Het hondje van de dame kwispelt vrolijk. De dame zelf schreeuwt en tiert, onverstaanbare woorden. Drank, drugs…..zeg het maar.
Ze mag het terrein niet op en is het er niet mee eens. Uiteindelijk wordt ze door een paar agenten in een busje gezet en samen met haar hondje weggebracht.

In het Bellamypark speelt een band leuke muziek. We gaan op een stoeprand zitten luisteren en bekijken alle bewegende feestgangers. Kleine kindjes dansen, aan de hand van papa, met grote oorbescherming op hun kleine koppies. Genieten voor iedereen.

Het weekend is omgevlogen. Gelukkig hebben we uiteindelijk haast gaan regen gehad. Vlissingen een prachtige stad met vriendelijke, vrolijke mensen.

Foto’s worden later bijgevoegd.

Jouw reactie