Zomerdag in mei. - Zwalm-

14 mei 2022 - Munkzwalm, België

Al heel vroeg in de ochtend word ik wakker, mijn rechterbeen schiet bijna in de kramp als ik me omdraai onder het warme dekbed. Ik buig het been en probeer de gevoelige plek te masseren. De pijn trekt weg en zonder te bewegen val ik in een onrustige slaap.

Om half negen gaat de wekker. Zaterdag, vakantie….langzaam worden we wakker, drinken koffie en pakken onze spullen voor een fietstocht.

Het beloofd een warme zomerse dag te worden. Petje op, vest aan en proviand in de fietstas. Cor rijdt voorop en volgt de route die hij van te voren al heeft uitgestippeld. Natuurlijk liggen op deze route diverse Geocaches die we willen vinden. De brandnetels prikkelen onze kuiten als we achter bomen kijken of we daar het kokertje kunnen vinden. Maar o,o…wat is het mooi hier. Natuurlijk is het met dit weer bijna overal mooi dat weet ik wel, maar toch……

O, wat is het hier mooiMadeliefjes

Het fietspad loopt ook nu weer een stukje langs de Schelde, over bruggetjes, door de binnenlanden, over de glooienden velden en langs de weilanden.

Prachtige fietspadenSchilder inspiratie?

Bij een lokale bakker in een klein plaatsje scoren we twee croissantjes die we zittend in de zon, op het gras langs de Schelde soldaat maken.

Even in de schaduw

Als we een drinkpauze houden op een muurtje van een kleine oude brug haal ik ook een banaan uit de tas en leg die naast me op de stenen. Ik pak de waterfles en oeps….de banaan glijdt van het muurtje de diepte in waar de brandnetels rijkelijk groeien. Geen banaan dus….. een slok water…meer nu even niet.

Rond vier uur komen we bezweet bij de auto aan. Ik ben aan een lange pauze toe. We leggen de deken die altijd op de achterbank ligt op het gras aan de waterkant en languit liggen kijken we naar de passerende schepen.

We dutten even weg maar worden al gauw wakker van de warmte.

Wat zullen we doen? Nog een eindje verder of stoppen voor vandaag?

We besluiten te stoppen.

Archeologische resten van de abdij

Na het eten gaan we er nog even op uit. Het is een zwoele avond en het blijft al lekker lang licht. Een Adventure Lab, geocaching ontdekkingstocht met vragen, brengt ons naar de restanten van de Sint-Salvatorabdij die in 1063 gesticht werd door de graaf Boudewijn V en zijn vrouw Adela op de plaats van een vroegere burcht. We maken een korte wandeling langs de restanten en lezen de interessante historische info op de borden.

Tijd voor koffie. Onderweg naar ons appartement pikken we nog een laatste Geocache op. Hij zit verstopt in een afgeplakt vogelhuisje in een beukenboom.

Hebbes

Morgen verder.

1. Jan van Rooijen:
    15 mei 2022
    Dat is echt genieten. Jan is de nieuwe schutting aan het verven, eerst in de grond verf. Een hele klus.
    Veel plezier. J & J