Zuidelijkste punt van het vaste land van west Europa, Tarifa

29 december 2022 - Vejer de la Frontera, Spanje

We gaan op zoek naar de “meest zuidelijke punt van west Europa”,  Tarifa.
Tarifa dankt haar naam aan de Moorse koning Tarif Ibn Malik, die dit gebied rond 710 VC veroverde.
De kustlijn van Afrika ligt hier op 15 kilometer afstand.
Er zijn hier heel veel grote betaalde parkeerplaatsen maar ze zijn in de winter gesloten. Wanneer we, na lang zoeken toch een parkeerplek hebben gevonden lopen we de stad in op zoek naar de markt.
Op de plek waar de markt zou moeten zijn vinden we geen kraampjes, misschien is de markt alleen in de zomer.
Het stadje staat bol van historisch cultureel erfgoed. Ook zou je hier walvissen kunnen spotten maar helaas niet in de winter.

Maar niet getreurd, we maken een mooie stadswandeling, genieten van de zon en de ruïnes die overal opduiken.

20221227_11433020221227_12522520221227_12183120221227_122046

We bezoeken een kleine Spaanse overdekte markt waar vis, vlees, groenten en fruit wordt verkocht. Voor de ingang hangt een prachtig mozaïek met stoere vissermannen.

20221227_11523520221227_115525

Langs de haven, vanwaar je in 35 minuten naar Tanger, in Marokko, kunt varen lopen we richting Puerto viejo de Tarifa.
Een mini schiereiland met restanten van een oud fort, te bereiken over een lang wandelpad.

De wind waait vanuit Middellandse Zee  door de nauwe straat van Gibraltar naar de flessenhals Tarifa waar hij een uitzonderlijke kracht heeft opgebouwd.

20221227_13432320221227_135130Tarifa

Leunend tegen de wind lopen we tot halverwege de pier om de hoog springende  kitesurfers beter te bekijken. Metershoog neemt de wind de in een tuig hangende sportievelingen mee de lucht in, de plank valt naar beneden al gauw gevolgd door de eigenaar. Een spektakel om de zien. Wat een kracht, de wind, de golven, de gespierde surfers.(zie video)

Aangekomen bij het schiereiland blijkt dat afgesloten te zijn met een groot hek. Waarom……geen idee. Ons doel, het zuidelijkste puntje is dus niet haalbaar. Jammer, we blijven steken op 100 meter daarvan.

GevondenWat een wind

Na het eten van een mandarijntje uit eigen tuin lopen we weer via  de stad in richting van de auto. Hier geen luxe hotels maar hostels voor de surfers, oude kroegjes en leuke speeltuinen. De auto staat in een simpele woonwijk, flats tegenover elkaar met een smal straatje er tussen, was hangt te drogen op de balkonnetjes.

Hier wonen de localsTerug naar de autoEen laatste blik op AfrikaTarifa is het Mekka voor de kitesurfers, het is een leuke stad met veel historie maar vooral met heel veel wind, ook in de winter.

We kijken nog even achterom naar Afrika, zo dichtbij en toch zo ver weg.

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Ginie:
    31 december 2022
    Leuke reportage! Zie je zelf ook wat de foto met capuchon lijkt op het schilderij van je moeder? Grappig/leuk hoor!
    Mijn goede wensen voor jullie en dat jullie nog lang mogen genieten van alles wat op je pad komt!