Carnaval

12 februari 2024 - Benidorm, Spanje

Carnaval in Benidorm.

We eten een croissantje, drinken een kop koffie en een glas jus en gaan vervolgens boven onze jassen gauw halen.

Carnaval is niet helemaal of moet ik zeggen helemaal niet ons ding. Maar nu we hier toch zijn willen we het ook meemaken. Het begint al vroeg met een vrolijke optocht voor de kinderen. Bij het Ayuntamiento de Benidorm ( gemeentehuis) staan stoelen opgesteld, hier zit de jury die straks de teams cijfers gaat geven.
Uit de mega muziek boxen komt een oorverdovend lawaai, een presentator kondigt het een en ander aan en dan wordt er muziek gedraaid. De bassen dreunen in onze borstkas, onze trommelvliezen staan op knappen. “Ik wil hier weg” schreeuwt Cor in mijn oor.

20240212_000433-COLLAGE20240212_000301-COLLAGE20240210_110000

We lopen een stukje de stad in, hier weerkaatsen de bassen van de muziek tegen de betonnen gebouwen maar gelukkig iets minder irritant dan bij het gemeentehuis. We vinden een zitplek onder een groot ijzeren anker op een kleine rotonde.
De politie houdt alles goed in de gaten. Al gauw komt  de paarse olifant in zicht.

Lucky Luke wordt achtervolgt door twee moppen. Vader smurf met dochter smurf , marsmannetjes, je kunt het zo gek niet bedenken.
De blauwe zwaailichten van de motoragenten sluiten de lange stoet af. De kinderen gaan langs de jury en wij gaan naar ons hotel.

20240210_173236

Aan het eind van de middag lopen we langs de boulevard om een glimp op te vangen van de feestende menigte, polonaises en dansende toeristen.
Maar niets van dat al. Net als op andere dagen loopt de helft van de senioren van links naar rechts en weer terug, de andere helft loopt van rechts naar links en uiteraard terug en rijden de scootmobielen tussen de wandelaars en spelen er wat kinderen op het strand. Wel lijkt het of er meer jongeren op de terrassen aan het chillen zijn. Niet lijkt op Carnaval maar het is wel gewoon gezellig op de boulevard.

20240210_21240020240210_21363820240210_21503020240210_220819

‘s Avonds is de grote optocht. We vinden een leuke plek op een soort openbaar balkon. De muziek dreunt door de stad. Kleine ruimte schepen, dansers met verlichte rokken,  een heuse mummie, zwabbers, insecten, vlinders, ze komen allemaal  lopend voorbij. Hier in Benidorm geen grote praalwagens maar gewoon wandelende, dansende verklede mensen.
Als de blauwe zwaailichten de stoet weer afsluiten, zoeken wij onze kamer weer op. Carnaval 2024 is gestart en zal drie dagen duren.

Dinsdagochtend wordt het feest afgesloten met het begraven van het sardientje. Ook daar willen we bij zijn. We houden je op de hoogte.

Jouw reactie