De begrafenis van het sardientje

14 februari 2024 - Benidorm, Spanje

Het eind van de carnaval wordt gevierd met een symbolische begrafenis van een sardientje. Een oud Spaans gebruik dat werd gehouden aan het eind van de winter en het begin van de lente. Een geluks ritueel voor de vissers die weer de zee op kunnen zonder angst voor winterstormen.

Na het diner gaan we naar boven om onze jassen te halen. We lopen naar het begin van het park waar het koor altijd zingt, bij de duiven en de fontein. Er zijn nog niet veel mensen. Het muurtje is koud, we gaan op mijn jas zitten, ik heb ook nog een vest aan en dat is voor nu warm genoeg. Het is inmiddels half tien. Er komen al meer mensen. Naast ons komt een groepje Nederlanders zitten.
Zou de processie van het sardientje te laat gestart zijn, zouden ze nog wel komen? Het is al tien uur.

20240213_21034020240213_220150

Maar dan komen de hulp diensten, politie, ambulance en de brandweer.
Een dame van het groepje Nederlanders gaat net vragen aan een politieman.
Ja, het kan even duren maar ze komen hier met de dode vis.
Rond half elf komen de rouwende weduwen in zwarte jurken en lopen ze naar het strand. De stoet volgt, aangevoerd door een kardinaal gevolgd door een reuze sardien en een huilende rouwende menigte.

20240213_223501_exported_725420240213_224408_exported_020240213_224408_exported_40356

De dode vis wordt op het strand opgebaard. Er wordt afscheid genomen van de overledene en de vis blijft alleen achter.
Dan wordt er met een fakkel een lange lont aangestoken. De lont brandt langzaam en opeens horen we drie oorverdovende knallen. De vis vat vlam, er verschijnen fonteinen met vuur op het strand. Het grote vuurwerk is begonnen.

20240213_224616

20240213_224558

20240213_224537

Een geweldige lichtshow tussen de palmen, geknetter, geknal, geweldig. De lucht is verzadigd met kruitdampen ,  de mensen klappen, maken foto’s en filmpjes. Iedereen geniet van het spektakel. Drie harde knallen sluiten het feest af.

De mensenmassa loopt in colonne door de winkelstraat weer naar waar ze wezen moeten.

Einde carnaval, begin lente, wat een prachtig feest.

1. Ginie:
    14 februari 2024
    Leuk hoor! Hier twee zingende kinderen a.d.deur gehad met lampions en een zak waar lekkers in kon. Foekepotterij! Hier dus een ander einde aan de carnaval. Laatste week.........geniet nog!!

Jouw reactie