Feliz Navidad, Kerst in Vejer

27 december 2022 - Vejer de la Frontera, Spanje

Voor overwinteraars in Spanje zijn de kerstdagen  anders dan voor thuisblijvers. Hier in Spanje geen kerstboom, geen groots kerstdiner en geen kerstmuziek overal waar je komt.

Op de familie app zien we de berichtjes heen en weer gaan over het organiseren van een kerstlunch op tweede kerstdag.
Er komt een uitnodigingsberichtje van de jongste dochter of wij online mee willen eten. Wat een leuk idee. Natuurlijk willen we dat.
Eerste kerstdag bekijken we samen de mogelijkheden en spreken we af om morgen om rond elf uur online te gaan.

Terwijl Diego en zijn vrouw en hun twee zoons aan het aardappelen rooien zijn op de moestuin achter op het landgoed zetten wij de apparatuur op het terras klaar.

imageimage

De twee jongste dochters zetten de boel in Vorden klaar. We zien dat iedereen aanwezig is, de hele familie. Geweldig, samen aan een hele grote tafel vol met lekkernijen. Er wordt zelfgemaakt soep uitgeserveerd, broodje gegeten, gepraat en heel veel gelachen.
Jammer dat de jongste kleinzoon ziek op bed ligt.

imageDigitale Kerst met de familieDe familie kerstlunch

Onze oudste kleindochter komt even een praatje maken voor de camera terwijl een van haar zusjes stiekem voor haar langs loopt en even voorzichtig naar ons kijkt.
Het is net of jullie naast mij zitten, horen we met een kleine vertraging de jongste dochter zeggen. Jullie zijn er nu gezellig bij.
Inderdaad, wij vinden het geweldig om op deze manier deel te nemen aan de kerstlunch en te zien wat voor geweldige familie dit is.

20221226_121936

Diego jr. komt een krat net geoogste aardappels brengen. Ik vertel hem dat we een kerstfeest hebben online met de familie. Hij lacht en roept enjoy, ik roep gracias en wijs naar de aardappels.

Nog even een gesprekje met de gastvrouw, ze loopt met de pc even naar haar zieke zoon, hij wordt wakker en zwaait even naar opa en oma voor hij het dekbed weer over zijn hoofd trekt.
Terug in de kamer nemen we afscheid van de hele familie, alle handen gaan omhoog om nog even te zwaaien.
Doei, doei, tot gauw.

20221225_122016Laatste bloemen in de tuin

Wij zoeken de ligbedden bij het zwembad op waar we nagenieten, van een gezellige lunch, in de warme Spaanse zon. De oogleden worden zwaar en we dutten lekker weg met op de achtergrond het blaffen van een hond, het geluid van een koebel, het kraaien van 4 hanen en het koeren van een  duif. Kerst…zo anders maar op deze manier toch geweldig.