Week 8

24 december 2022 - Vejer de la Frontera, Spanje

Maandag en dinsdag blijven we dicht bij huis.

# Het zonnetje schijnt waterig maar het is droog. Diego heeft ons vorige week een leuke eigengemaakte lantaarn cadeau gedaan voor de kerst. We hebben hem de complimenten gegeven en hem hartelijk bedankt. Nu wil ik graag een glazen fles schilderen met een sneeuwtafereel met lampjes erin voor Diego.

Met dank aan DiegoVoor Diego20221219_141607

Dus moet er een transparante glazen fles, lampjes en verf gescoord worden. We gaan op weg naar Barbate.
We stoppen bij de begraafplaats om daar even een kijkje te nemen. Wij vinden het altijd heel bijzonder om in het buitenland een bezoekje te brengen aan een begraafplaats. Ook deze begraafplaats is bijzonder. Witte lange muren met vijf gestapelde lagen rechthoekige ingemetselde grafstenen. De stenen vertellen ons de geboorte en de sterfdatum van de overledene, soms versierd met een foto, aangevuld met een religieuze afbeelding of bijbels sculptuur. Kunstbloemen maken het plaatje af. Indrukwekkend.
We lopen voor de verf en de lampjes bij de big bazar binnen en bij de Aldi doen we nog wat boodschappen.

20221220_134005

20221220_135034

# Ook dinsdag schijnt de zon en we besluiten dat we het museumpark met de sculpturen gaan bezoeken.  Om half twee parkeren we de auto op de parkeerplaats.
Er staan wat kleine gebouwtjes waar we een kijkje mogen nemen.
Dan zien we twee mannen in een boom. Zijn die echt? Natuurlijk niet, maar ik moet er wel heel erg om lachen, het ziet er zo komisch uit, je verwacht het niet.
Even verderop zien we een van de gebouwtjes een bordje receptie staan en lopen er binnen. Nee, het park sluit zo, het is bijna twee uur, vertelt de dienstdoende dame. Maar op uw site staat dat u om vier uur sluit, reageer ik verbaasd.
Ja, maar dat is niet zo.
We vertrekken en rijden richting Conil. Op de boulevard parkeren we vlakbij de oever van de RIo Salado, aan de rand van een uitgestrekt natuurgebied.

20221220_152248

20221220_152232

NatuurparkKurkeik

We maken een lange wandeling en genieten van de zon en de prachtige natuur.
Fascinerend zijn toch ook de kurkeiken waar de onderkant van afgepeld is waardoor de roodbruine  kleur van de stam zichtbaar wordt.

# Vannacht heeft het geregend en er zou vandaag ook een buitje kunnen vallen maar de lucht is zo blauw en onbewolkt dat we het er op wagen.
Wandelen of fietsen bij het stuwmeer hier niet zo ver vandaan.
Ter plaatse besluiten we te gaan wandelen naar een geocache. Ook nu weer een prachtig beschermd natuurgebied. Soms verbeelden we ons dat we hier alleen op de wereld zijn. In de wijde omgeving geen geluid, geen mensen, alleen het ritselen van bomen in de wind en het gezang van vogels.
Bij de houten brug vinden we de geocache.

20221221_134640Brug over het stuwmeer20221221_14182820221221_145330

De regen heeft de natuur laten veranderen, de aarde tinten en de bruin schakeringen op het glooiende landschap zijn omgezet in vele groentinten. Het lijkt wel voorjaar.
Cor slaat een zijweg in zodat we om het meer kunnen rijden.
De weg is slecht, gaten en diepe kuilen, versmallingen en afbrokkelen zijkanten.

20221221_15045720221221_150809

We rijden langzaam maar het is het waard. Het uitzicht over het turquoise blauwe water van het meer omzoomd met het frisse groen van de velden in het zonlicht, genieten. De foto’s kunnen maar een glimp van de totale schoonheid van dit landschap weergeven,

# Diego is enthousiast over de fles. Als hij samen met zijn vrouw de tuinklussen heeft geklaard en weer zijn vertrokken nestelen wij ons, schaars gekleed op de ligbedden aan het zwembad. Dit is waarom we hier zijn lachen we. Het is zomers warm in de zon, we dommelen wat, eten en drinken een weinig en dommelen gewoon weer verder, tot de zon zich terugtrekt. Binnen is het koud en zetten we de kachel aan.

20221223_004703~2
Als we veel te laat naar bed gaan schrik ik van een Spaanse gekko, die hoog aan de muur in de gang kleeft. Voor we het weten is hij ook weer verdwenen. Maar waarheen…….?

# Het is druk op de markt in Conil. Het lijkt of alle dames van het witte stadje zijn uitgelopen om elkaar fijne kerstdagen te wensen. In de paden tussen de kraampjes staan vrouwen met kinderwagens, gearmde oudere dames en de doorsnee huisvrouwen  honderduit te praten en te lachen. Een enkele man vergezeld zijn dame. Het is zomers warm en heel gezellig op de kledingmarkt. Ik scoor een witte ajour gebreide trui voor de kerst.
Er liggen een paar kilometers verderop een paar geocaches. We laten ons uitdagen en gaan op zoek.

20221223_12441320221223_125315

Een brede hobbelige zandweg brengt ons naar een klif met uitzicht op een klein strandje waar vier mensen genieten van het mooie weer. We lopen een stuk door de duinen, langs de kliffen en vinden uiteindelijk de schat. Onze hobby brengt ons weer op plekjes waar we anders nooit geweest zouden zijn. Wat is het hier prachtig.

20221223_131018

We rijden door en komen bij de haven waar de Rio Roche in de oceaan uitmondt. De broccoli bomen op de oever spiegelen in het heldere blauwe water.
We rijden door naar de vuurtoren waar we op een bankje de tijd nemen om uit te kijken over het ruime sop. De geocache wordt hier niet gevonden maar niet getreurd de hele wereld ligt er vol mee.

Kliffen bij vloedHouten paden

Een wandeling over de kliffen, smalle grindpaden, de prikkelstruiken schuren langs onze broekspijpen. Ergens onder een grote steen moet ons kokertje liggen. We zoeken, speuren, tot we besluiten dat we ons gewonnen geven.
We komen te dicht bij de afgrond d van het klif. Cor checkt nog een keer het juiste coördinaat en komt nu een paar meter verder uit. En ja hoor, onder een prikkelstruik ligt een grote steen met daar onder het gezochte kokertje.
Een heerlijke zomerse middag in een super mooie omgeving.
We rijden terug naar Conil waar we bij de Aldi onze kerstboodschappen doen.
Er zijn misschien wat meer mensen dan anders maar van kerstdrukte is hier zeker geen sprake. Bij de kassa kunnen we zo doorlopen, hoe anders zou dat in de grote steden en in Nederland zijn.

# Gezellige berichtjes, foto’s een een super leuk filmpje uit Nederland van buren, vrienden en familie met kerstwensen zijn de afgelopen dagen binnen gekomen.

Druilerige dagen volgen in Nederland een winterse periode op. Hier volgt een mini hittegolf een periode van heel veel regen op. De weersvoorspellingen zijn prima, het wordt een heerlijke kerst, lekker in de tuin in de zon. Hier houden wij van.

Weersverwachting

Fijne kerstdagen.

1. Ginie:
    25 december 2022
    Jullie ook fijne dagen gewenst en geniet van de zon!