Week 4 - Benalmadena

7 januari 2022 - Benalmádena, Spanje

week 4 -  Benalmadena

*Wonen we nu Benalmadena of in Arroyo de La Miel het is ons niet helemaal duidelijk geworden maar het maakt eigenlijk ook weinig uit. Het is een heerlijke plek om de Nederlandse winterkou te ontvluchten.
Jammer dat de meeste dagen van deze laatste week begonnen met een zware mist deken die maar langzaam oploste om plaats te maken voor de zon.
Maar we hebben toch ook veel genoten van de zon, al was het soms voor halve dagen.

Krijsende meeuw

*Het toch wat gehorige appartement met het geweldig grote terras is toch een beetje aan de kleine kant met gedateerde meubels maar zeker geen horror flat. De mini keuken heeft veel apparaten, koffiezetapparaat, waterkoker, broodrooster, magnetron en een losse oven,  maar aanrecht zo klein dat er geen plek voor is. Maar het is allemaal goed gekomen, ook op de twee pits kookplaat met een mini wok en een steelpan.

*In aanloop naar Drie Koningen op 5 januari wordt er in Spanje feest gevierd dat vergelijkbaar is met onze Sinterklaasavond. De Drie Koningen, Caspar, Melchior en Balthasar, worden binnengehaald en in de praal optocht rond gereden terwijl ze grote hoeveelheden snoep naar de kinderen gooien waarna de kinderen thuis hun schoen nog eens mogen zetten om op 6 januari er een cadeautje in te vinden. We hebben er niet veel van meegekregen al begrijpen we uit de kranten dat het in Malaga dit jaar een druk bezocht evenement is geweest. Fijn dat we het gemist hebben.

*Het is hier in de omgeving ook nog steeds druk. Veel Engelsen en heel veel Nederlanders zochten rond de feestdagen ook de Spaanse Zon.

De havenVissen in de havenVerkoper aan de boulevard

*We liepen naar de haven waar de grote boten lagen te rusten in het helder blauwe zeewater met op de achtergrond de crème wit gestucte muren van de peperdure appartementen. De obers van de restaurantjes probeerden ons naar binnen te lokken met een brede glimlach en een paar woorden Nederlands. We keken naar de vissen die krioelen rond het brood dat toeristen in kleine stukje in het zoute water gooien.

Op het strand speelden kinderen met een bal, volleybalden jonge meiden en lag een zwerver in een hangmat te slapen. De zon verdween achter de hoge betonnen blokkendozen en het werd fris. We zochten ons appartement op voor een hapje en een drankje.

Ingang park

We wandelen nog even door het park naar de stad na een paar uur te hebben gelezen op de ligbedden op het balkon in de zon. De terrassen zitten vol, de kerstmarkt wordt druk bezocht en in de etalages van bijna alle winkels hangt een bordje met het woord Rebaja (uitverkoop)

Centrum Benalmadena

Gek als je bedenkt dat Nederland in lockdown is. Hier dragen de mensen wel mondmaskers op straat en moesten we bij de Mac Donald onze coronaapp laten zien maar hij werd niet echt gecontroleerd.

Onze booster prik moet wachten tot we weer in Nederland zijn want dat geeft volgens de media te veel administratieve problemen omdat de prik niet geregistreerd kan worden in onze app.

Binnenstad Benalmadena

We slaan linksaf af en komen buiten de toeristenzone in een hele andere wijk. Eerst komen we door een prachtige villawijk Daarna volgt een armoediger buurt waar flats staan die niet zo luxueus zijn, waar het wasgoed hangt te drogen over de balustrades, waar auto’s vol deuken scheef geparkeerd staan tussen de afvalcontainers, waar stinkende huisraad op de vuilniswagen ligt te wachten. Hier heb je kleine kroegjes met simpele terrasjes van drie ongelakte houten tafeltjes zonder tafelkleedjes.

Spaanse tuinOnze rotonde

Nog een laatste keer naar de vrijdagmarkt en dan is de week weer om.

Koffers pakken, koelkast leeghalen en een zwabbertje over de vloer zodat we zaterochtend vroeg kunnen vertrekken richting Benidorm om uiteindelijk af te meren in Calp rond een uur of vijf.

Benalmadena is een leuke stad, met een gezellige boulevard en een leuke binnenstad en een geweldig mooi park. Wel moet je aardig kunnen lopen want de hoogteverschillen zijn behoorlijk.

Vanuit Benalmadena kun je Malaga goed met de bus of met de auto bezoeken wat zeker de moeite waard is..

We hebben hier een leuke tijd gehad en ook de fiets vrij veel gebruikt.

adiós Benalmadena  / Arroyo de La Miel,

1. Ginie:
    7 januari 2022
    Ik wens jullie morgen een rustige reisdag. Een mooie rit gewenst en een warm welkom in Calp! Ik ben heel benieuwd hoe jullie het daar gaan hebben en vinden. Veel plezier!