Week 3 - Benalmadena

1 januari 2022 - Benalmádena, Spanje

*Het geselecteerde appartement was toch in door ons gevraagde periode niet meer beschikbaar. Er moet dus verder worden gezocht.
Uiteindelijk boeken we een appartement met 4 slaapkamers, twee badkamers en een prachtige patio met uitzicht op zee in Calp, voor de laatste lange periode van onze trip, voor vier weken.

*Zondag na eerste kerstdag, er is hier namelijk maar een kerstdag, fietsen we richting Torremolinos. Bij de haven wordt een gratis openluchtconcert gegeven met de dragende Arabisch aandoende klanken van flamencomuziek ritmisch ondersteund door handgeklap van het gezelschap en van het Spaanse publiek. We blijven even staan om te kijken en luisteren van deze traditionele opvoering.

Openlucht concert

De haven

*We worden verwend door de zon die aan de wolkenloze hemel de hele Costa beschijnt. Schaars gekleed, liggend op de ligbedden, op onze grote patio genieten we van elke zonnestraal.

Donkere luchten

Maar ook komt er op een avond een storm over. We wandelen over een uitgestorven boulevard waar tot onze schrik,  een meters groot palmblad net voor ons, met een smak neer plofte op de glimmende tegels.

Zonsondergang

Avondwandeling
Aanhoudende regen maakte dat we aan huis gekluisterd waren al was er tussen de buien door nog wel wat ruimte om even te gaan cachen in de omgeving.

EucalyptusbomenZoeken en gevondenTeam Slow Fox

En was er geen regen dan hingen de wolken zo ontzettend laag dat de zon geen kans kreeg om de Costa te verwarmen en bleef het koud en vochtig.
Ver zijn we dus niet gegaan.
Een wandeling naar de stad met op de terugweg een bezoek aan de supermarkt voor de wekelijkse boodschappen.
Shoppen op de rommelmarkt waar de handelaren hun koopwaar op een plaid uitstallen. Veel koopwaar is in onze ogen hier ook echt rommel wat tot onze verbazing toch ook wel weer verkocht wordt.

Rommelmarkt op woensdagHet park

We lopen nog even door het park, dit keer met mondkapje omdat het er heel erg druk is. Echtparen met kleine kinderen, hondenuitlaters, joggers, oppas opa’s en oma’s, toeristen en overwinteraars willen er ondanks het “slechte” weer toch nog even uit.

*Als oudejaarsdag de mist een beetje is opgetrokken gaan we naar de vrijdagmarkt waar bloemen, fruit en kleding wordt verkocht. Er zijn weinig kraampjes en het is niet echt druk.

Rood ondergoed voor veel liefde

Vlak buiten de oude stad, net achter de plaza del toros, ligt de begraafplaats van Benalmadena waar we een kijkje gaan nemen.

Kerkhof Benalmadena

Een lange witte muur met genummerde hokjes staat in de schaduw van oude kronkelige olijfbomen. Goed onderhouden gedenkstenen met goudkleurige bijbelse taferelen naast de namen van de overledenen, geboortedatum en sterfdag. Er heerst een mooie serene stilte.

*Vanmorgen zag ik op de site “Spanje vandaag” dat de hele Spaanse kust last heeft van laaghangende bewolking. Hier even een geleende foto….dit is Benidorm.

Mist boven Benidorm

Als enkele zonnestralen door de mist heen komen besluiten we om een fiets trail  geocaches te gaan doen vlakbij het vliegveld in Malaga.
We volgen een breed grindpad in een natuurgebied met aan de ene kant een grote droge rivier en aan de andere kant het vliegveld. Langs het pad staan grote stoffige uitgebloeide oleander struiken die overladen zijn met zaaddozen. Wat zal de bloeiperiode hier uitbundig en prachtig geweest zijn.

Stoffige oleanderhaagBreed grindpadGevonden

Terwijl de vliegtuigen af en aan vliegen parkeren wij onze vouwfietsen en proberen met de telefoon-gps de exacte verstopplekken te traceren om vervolgens de datum en onze teamnaam op het logrolletje te schrijven.

Drie zusjes bij Malaga

En zo is er al weer een week voorbij.

Morgen willen we bij mooi weer een laatste poging wagen om met de bus naar Mijas pueblo te gaan….zou dit lukken ?

1. Jan van Rooijen:
    2 januari 2022
    Mijn Beste Wensen, en zorg dat je weer veilig terug kom. De streek is mij bekend. Ik heb nl. 3 weken op vakantie in Benidorp geweest en een week in een klein plaatsje zuidelijk waar heel veel Britten zich genesteld hadden. Naam weet ik niet meer. Het was wel langs de kust. Veel plezier.
  2. Cor:
    5 januari 2022
    Hoi J. en J.

De oliebollentijd is weer achter de rug.
    Benidorm roept bij mij ook veel herinneringen op. Met mams heb ik er meerdere leuke zonvakanties doorgebracht. We zullen eens kijken of er nog herkenningspunten zijn.

Groetjes Emmy