Fijne jaarwisseling !

31 december 2021 - Benalmádena, Spanje

Dit jaar voor ons geen oliebollen van bakker Jonker uit Oldebroek, nee helemaal geen oliebollen dit jaar. Oud en nieuw vieren in Benalmadena is heel anders dan de jaarwisseling op de Veluwe.  Geen gillende keukenmeiden, knallende rotjes of bengaalsvuur  of vuurpotten want in Spanje is dat geen traditie.

Maar wel druiven. Als de klok twaalf gaat slaan eten ze hier op elke klokslag een druif om zo elke maand van het nieuwe jaar voorspoed en geluk te krijgen.  Een traditie uit 1909.
Even na de laatste slag moet je mond natuurlijk wel leeg zijn om je nieuwjaar wens te bezegelen met een kus. Dat lijkt me best lastig. Maar we gaan het proberen. Vanmorgen hebben we speciaal mooie grote druiven op de markt gekocht.

druiven voor de jaarwisselingRood ondergoed voor veel liefdeDe markt

Op de Markt stonden vandaag veel kraampjes met ondergoed. In allerlei kleuren en maten lagen er bh’s en slipjes uitgestald. Pikante rode damesslipjes met bijpassende bh’tjes lagen opvallend geëtaleerd maar ook hele sexy heren stringetjes waren te koop. Het dragen van rood ondergoed brengt net als het eten van druiven veel liefde en geluk volgens de Spanjaarden.

Wij houden het eenvoudig vanavond, een lekkere simpele warme hap met een zoet kant-en-klaar toetje staat er bij ons vanavond op tafel.
En na de koffie met een stukje chocola een lekker drankje met wat zoute chips, een plakje droge worst en een stokbroodje met paturain of paté.

Rond twaalf uur het druiven experiment…..

Fijne jaarwisseling !

1. Jan van Rooijen:
    31 december 2021
    Fijne jaarwisseling, hebben jullie ook oliebollen gegeten?
  2. Cor:
    31 december 2021
    Nee hoor oliebollen hebben ze hier niet. Hebben jullie ze nog zelf gebakken?
  3. Ginie:
    31 december 2021
    Voor jullie en overige lezers: Fijne jaarwisseling en een gezond en liefdevol 2022! (op facebook met roodborstje in mijn tuin!)
    Advies voor de laatste druif: heel doorslikken! Dan lukt het vast!
  4. Jan van Rooijen:
    2 januari 2022
    Wij hebben geen oliebollen gebakken, gekocht bij bakker Wegerif.
    In Oldebroek hadden ze de lekkerste oliebollen was op de tv. Maar dat kan helemaal niet, want Wegerif heeft de lekkerste.
    Groeten Jolijn