Vrolijke kerstdagen!

25 december 2021 - Benalmádena, Spanje

Feliz Navidad, Feliz Navidad, Feliz Navidad,Próspero año y felicidad

(vrolijk kerstfeest, vrolijk kerstfeest, vrolijk kerstfeest en een gelukkig nieuwjaar)

Kerstwens

Kersttijd, thuis altijd zo gezellig en hier zo anders.

*Dit jaar geen geschreven kerstkaarten. Ik type op mijn tablet mailtjes en op de kleine toetsen van mijn telefoon probeer ik met mijn dikke vingers foutloze apjes met kerstwensen te typen. Uit verschillende hoeken krijgen we al appjes en mailtjes binnen met liefdevolle digitale wensen. Ook is het heerlijk om vertrouwde stemmen te horen via de telefoon.

*De regen is alweer wat minder geworden.
De grote dikke druppels hebben plaats gemaakt voor minuscuul kleine motregen druppeltjes. Donkere dagen voor de kerst ook hier.
We stappen bij Castillo El Bil Bil op de bus om na een rit van drie kwartier te beginnen aan een korte stadswandeling door Malaga, langs memorabele punten uit het leven van Pablo Picasso.

Met de busPablo PicassoPleintje in de regenWandelen door MalagaMooie pleintjes, nauwe straatjes, glimmende betegelde straten, mensen met mondkapjes en paraplu’s en zo hier en daar wat kerstversiering in de etalages

.Het zoete lekkernij Turron

Een schreeuwend verlichte winkel waar ze heel veel soorten van het typisch Spaanse lekkernij Turron verkopen, een soort nougat, dat bestaat uit onder andere honing, suiker, eiwit en amandelen. Een bonbonreep die hier met de kerst veel gegeten wordt.

Kerstmarkt

De boulevard naar de kerstmarkt, iets voor de haven, is sober en stil. Op de markt is het niet druk, dat zal ook wel iets met het vochtige weer te maken hebben.
We lopen terug naar de stad en tot onze verbazing staan hier langs de weg allemaal kraampjes met kerstspullen, soms een beetje kermisachtig. In diverse kraampjes staan honderden miniatuur beeldjes voor een kerstdorp uitgestald. Een overweldigende opstelling met eveneens overweldigende prijskaartjes.

Kerststal figuren

Het is inmiddels schemerig geworden en we verbazen ons dat de kerstverlichting boven de weg nog niet brand. We lopen naar de grote winkelstraat maar ook daar geen spectaculair brandende verlichting. Wat kleine lichtpuntjes in de reusachtige bogen maar als dat alles is …

Waar wachten we op ?

“Zullen we de straat nog even inlopen, ik zie daar achter aan iets verlicht.” Vraagt Cor. “Helemaal goed, maar dan heb ik het ook wel weer gehad hoor. Ik begin mijn lijf te voelen” antwoord ik.
Op het plein staat een kerstboom maar ook deze is nog niet echt verlicht. De straat en het plein vult zich met mensen die in groepjes bij elkaar staan te wachten…maar waarop? Ik vind een marmeren bankje en ga op een klein puntje zitten om niet een al te natte billenpartij te krijgen.
De mensen massa wordt groter. Op mijn telefoon Google ik even op verlichting Malaga. Ahhhh de  verlichting gaat pas om 18.30 uur aan. Dat is over tien minuten.

Kerst in Malaga

In de sinaasappelbomen op het plein springt de verlichting aan, dan springt in de grote metalen kerstboom de verlichting aan gevolgd door een luid enthousiast ohhhh vanachter de vele mondkapjes. En dan……muziek vult de ruimte tussen de gevels van de winkelstraat,….grote ogen..ingehouden adem…..als een grote vloedgolf stroomt de elektra naar de duizenden lampjes die de hele hoofdstraat in vuur en vlam verlicht…..een sprookje. Mensen applaudisseren, kinderen lachen…het begin van een fantastische lichtshow.

Een sprookjeKerstverlichtingMondkapje verplichtWat mooi !
De lichtjes dansen in  rood, blauw en paars op de stem van Mariah Carey met Al I Want For Christmas Is You. Er wordt meegezongen, meebewogen, gefilmd en gefotografeerd, een vrolijke meute met genietende mensen die afstand proberen te bewaren en opgewonden ademen achter hun mondkapje.

Kerst in Malaga.