Week 2 - Benalmadena

25 december 2021 - Benalmádena, Spanje

Ingang van het appartementencomplex

*Het is een sombere zwoele zondagmiddag. We lopen even naar de stad. Als we bij de grote winkelstraat in de buurt komen horen we muziek uit de richting van de feesttent komen.
“Zullen we even kijken?” vraagt Cor terwijl hij het antwoord eigenlijk al weet.
“Tuurlijk gezellig! “
Even later zitten we met een broodje warm pulledpork naar een flamenco show te kijken, aangevuld met Oekraïense dans-acts. Sinterklaas in een groen gewaad met een eveneens groene mijter komt de artiesten persoonlijk bedanken.
Een heerlijke zondagmiddag.

FlamingoFeest in de tent

*Maandag hangen de wolken laag om de bergen en het waait stevig. We lopen naar de stad, naar het plaatselijke autoriteit, die ons meer over de booster prik zou kunnen vertellen. Er staan een gigantische rij mensen buiten te wachten. Cor gaat met mondkapje op naar binnen om een nummertje te trekken.
“ Ze zijn nog maar bij nummer 653” zegt hij terwijl hij en laat mij zijn getrokken nummer 781 zien. We besluiten onze beurt niet af te wachten omdat we twijfelen of we hier wel goed zitten. We kunnen het beter eerst verder uit te zoeken.

*We rijden met de auto naar de Stupa, een Boeddhistische tempel. Jaren geleden zijn we al eens in deze prachtige spierwitte tempel geweest maar vinden het toch erg jammer dat hij nu gesloten is. We lopen de tuin in waar allerlei aparte bouwwerken staan die de soberheid en rust uitstralen die hier goed passen

.StupaBouwwerken in de tuin ik de StupaDe tuin van de Stupa

*Een man met een metaaldetector is op het zand van strand op zoek naar schatten. Het lijkt wel of hij aan het stofzuigen is. Hij slingert het apparaat soepel van links naar rechts en weer terug. Soms stopt hij even om met een zeef aan een stok het zand weg te scheppen en het zand te zeven. Hij kijkt, keurt en gooit het gegraven gat weer dicht, geen buit.
Een ober van het restaurant achter ons komt naast ons staan en vertelt in zijn beste Engels dat er vaak kostbare sieraden worden gevonden. Een paar jaar geleden vond iemand een diamanten ring die duizenden euro’s waard zou zijn.
De ober roept iets in het Spaans naar de man met de speurder. Als reactie loopt de man onze kant op en laat de inhoud van zijn heuptasje zien. Een vuist vol verweerde munten. Hij haalt er een uit en gooit deze naar de ober die hem aan Cor geeft en gebaart dat hij hem mag houden. Een oude door het zoute water aangevreten munt met een gat er in. Misschien niet waardevol maar wel een bijzonder souvenir.

Historische munt ?

*Benalmadena bestaat onder andere  uit Benalmadena Pueblo en Benalmadena Playa. We wonen hier in Playa en willen het oude deel Pueblo ook bekijken. Ondanks de dreigende luchten gaan we richting de Plaza de Toros.. Het ronde gebouw even buiten de stad is verwaarloosd en vervallen en natuurlijk niet meer in gebruik voor stierenvechten.

Stierenvechten

In de stad wandelen we wat rond op zoek naar een cache. We zien lang de weg een lift die naar een tuin lijkt te gaan. Brutaal stappen we in de glazen lift en we glijden langzaam omhoog. Als de liftdeur weer opengaat zien we een lief klein wit kerkje tussen olijfbomen en steeneiken. We stappen uit en lopen door het park, langs de kerk, door de tuin en we geniet van de vergezichten met de donkere wolken boven de azuurblauwe zee.

Iglesia de Santo Domingo de GuzmanSalon La CupulaAlweer zo’n prachtig straatje

De cache is na wat zoekwerk  gauw gevonden. Door de kleine hellende straatjes lopen we terug naar de auto en net voordat de bui in alle hevigheid in dikke druppels naar beneden komt zijn we terug in ons appartement.

Zware wolken

En zo is week twee ook bijna weer om. Er komt hier ook nog een week drie en vier. Om straks niet dakloos te worden moet er een nieuw onderkomen gezocht worden. We denken aan Benidorm voor ons volgende tijdelijk verblijf. Maar dat is nog niet zo simpel. Uiteindelijk komen we toch uit in een andere plaats, een kleine plaatsje vlakbij Denia. Klein, schoon, balkon en een klein dakterras en hele goede recensies, al blijft het natuurlijk afwachten. Wordt vervolgt

1. Jan van Rooijen:
    25 december 2021
    Ziet er allemaal weer goed uit en leuke belevenissen. Goede Kerstdagen.
    Jolijn en Jan