Tweede weekend Najara, 12/13-11

14 november 2022 - Vejer de la Frontera, Spanje

Met water en broodjes in de strandtas, met twee handdoeken en zonnebrand, gaan we mede op advies van Diego richting het strand van Faro de Trafalgar.
Het strand ligt in de richting van Barbate, tussen Caños de Meca en het strand van Zahora.

Hippie strand bij TravalgarOp naar de vuurtorenWandelen door het mulle zandTravalgar

Aan de rand van de duinen van Faro de Trafalgar staat de 34 meter hoge  vuurtoren van Cabo Trafalgar uit  het jaar 1862.

Over het houten pad dat gedeeltelijk door opgewaaid zand bedekt is lopen we door de duinen naar de toren. We zijn hier niet de enige toeristen. Maar druk is het ook niet. Het loopt zwaar door het mulle zand op het pad dat vrij stijl omhoog loopt.
Voor ons een leuke wandeling naar voor cultuurliefhebbers een plek doorweekt met geschiedenis. Zo stond in de Romeinse tijd oude plek van de vuurtoren een tempel gewijd aan Jupiter en bouwden in de 9 eeuw de Moren er een bewakingstoren, waarvan de resten nog te zien zijn.
Maar wat ons het meest aanspreekt is de geschiedenis van de beruchte Slag bij Trafalgar van 21 oktober 1805.
De Spaans-Franse Alliantie en de Engelse vloot stonden hier recht tegenover elkaar. De alliantie werd geleid door Pierre Villeneuve en Federico Gravina en de Engelsen stonden onder aanvoering van niemand minder dan kapitein Horatio Nelson.
De overwinning van de Engelse vloot wordt herdacht op het Trafalgar Square in Londen.

Strand bij TravalgarLos Canos de Meca

Goed een leuke wandeling dus waarna we onze kuiten even rust gunnen en uitgebreid op het strand gaan liggen in de schaduw van grote rotsblokken.
Als we uitgerust zijn eten we ons broodje en lopen terug naar de auto die voor drie euro een mooi plekje heeft op een bewaakt parkeerterrein.

Op anderhalve kilometer zou een geocache moeten liggen. Dat is nog een leuke uitdaging en afsluiting van deze zonnige zaterdag.
De TomTom brengt ons de goede kant op door nauwe beton straatjes met veel gaten in het wegdek. We nemen de afslag naar een groot Natuurpark Las Breñas en Marismas de Barbate. Er is nog net een plekje om te parkeren. Spaanse families zitten aan volle picknicktafels te eten onder het genot van een lekker drankje. Het ziet er gezellig uit. We zoeken de locatie van de geocache maar internet laat ons in de steek.

Broccoli bos

Alleen het aantal meter kunnen we aflezen. 756 meter lopen we op een mul zandpad door een prachtig bos met op broccoli stronken lijkende pijnbomen en enkele eucalyptussen. De teller eindigt met 1 meter en de naam van de geo.schat was eucalyptus wist Cor. Na heel goed zoeken vind Cor een plastic doosje met een logboekje in een, jawel, eucalyptusboom. Even loggen en de schat weer verstoppen op de vindplek. De middag is om gevlogen, we gaan weer richting Najara.

Her zwembad achter het huis

De zondag gebruiken we om de spieren even te laten rusten en om wat vitamine D te vergaren in de zon. Een relax dagje aan het zwembad, hoe decadent wil je het hebben

1. Ginie:
    15 november 2022
    Mooie foto's en lekker weekend! Heerlijk!