Week 3. 14/19-11

19 november 2022 - Vejer de la Frontera, Spanje

Maandag zorgt mist voor zachte pastelkleuren in de tuin. Maar de zon lost de mist op en er komt een zonnige najaarsdag aan. Na een slow start vertrekken we naar Barbate. We parkeren de auto op een parkeerplaats aan de gelijknamige rivier.

Overblijfselen van boten in de rivier

Even een foto maken, wat een plaatje, de contouren en restanten van vergane houten boten in het zand, de azuurblauwe kleur van het water en de zand kleur, het wit van de wolken, zo schilderachtig kan de foto het niet weergeven.

De vissershavenHet groene fietspad

We fietsen langs de haven waar vissers hun netten schoonmaken en klaarmaken waar de volgende vangst.
Het groene fietspad leidt ons langs Bazar Puerto, een gigantische grote zaak waar ze van alles verkopen. Kerststallen, ondergoed, tassen en heel veel hobby- en schilderspullen.

De haven

We fietsen naar de bijna uitgestorven plezierjachthaven waar leuke bootjes liggen. Een korte pauze op de boulevard, de fanta en het biertje worden geserveerd met een schaaltje chips.
Verder naar de oude binnenstad. Hier prachtige smalle straatjes omzoomd met bloempotten met groene planten, pleintjes met olijfbomen en een enkel kroegje.

Hier veel kleur in de straatjes

Een heerlijk begin van de week en nu we hier toch zijn kunnen we gelijk even naar de Aldi alvast wat inkopen doen voor volgende week.
De weersvoorspellingen voor dinsdag en woensdag komen uit, druilerige dagen zonder zon en af en toe regen. We blijven thuis, maken een korte wandeling door de tuin en zitten een poosje op het terras met een trui aan al is het niet echt koud maar het waait wel behoorlijk. Lezen, schilderen, tv kijken en siësta, we vermaken ons prima. ‘s Avonds lekker de open haard aan om de kilte uit het huis te verdrijven.

Bloemen uit de tuinBloemen in de tuin

Ook donderdag valt er weer regen. Eind van de middag breken de wolken en komt er blauwe lucht, we kunnen nog lekker een poosje buiten zitten.

De fontein in het midden van de stadWitte standjes van AndalusiëVergezicht

Na een vrijdagochtend met wat gespetter komt ze zon nu echt door. Na de lunch gaan we gelijk op pad. We gaan op zoek naar de geo.schat maar deze laat zich ook  vandaag nog niet vinden. We lopen verder naar de fontein die op het mooiste pleintje van de stad staat waar ook een kringloopwinkeltje zou moeten zijn. Het winkeltje is er wel maar het is gesloten. Jammer.
We rijden richting de supermarkt Carrefour maar Cor wil eerst even verderop kijken en zo komen we bij de paragliding-club, die helaas gesloten is. Maar de vergezichten zijn vanaf hier weer prachtig.
We shoppen proviand voor de komende week bij elkaar en vertrekken weer naar huis waar we nog heerlijk een uurtje in de zon kunnen zitten. De koude wind dwingt ons om naar binnen te gaan om half zes. Voor morgen zijn de voorspelling beter.

De voorstelling komt uit. De zon schijnt en de lucht is blauw zonder wolken, de temperatuur moet nog wat bij trekken maar het ziet er goed uit. Diego veegt de veranda en wenst ons een fijn weekend.
Om elf uur gaan we digitaal op visite bij onze oudste kleindochter. Ze is deze week acht jaar geworden en geeft vanmiddag een feestje. Prachtig dat de moderne techniek dit allemaal mogelijk maakt.

Zon, strand en de oceaanWind en weekendSurfen

Er staat een harde wind, dat is leuk voor de kitesurfers Die in het weekend hun techniek willen verbeteren en voor ons leuk om daar even naar te gaan kijken. We rijden naar El Palmar. Het is druk op het strand en in het water. Met een fietspomp worden delen van het vliegende matras opgeblazen, de touwen worden recht gelegd, de wind wordt gevangen waardoor de surfer gelijk de lucht in getrokken wordt, nog even weer met de voeten op het zand om snel zijn board op te pakken en weg is hij, de golven in.

Uitwaaien

Wij wandelen, waaien, ruiken de zilte wind, rillen, rapen schelpen en kijken tegen de zon in. We lopen terug.
We nemen de afslag Los Parralejos (j speek je uit uit g) en maken een ritje door de glooiende leegte. Zomers zullen hier gewassen staan en zal het landschap kleurrijker zijn maar zelfs nu is het prachtig.

De knetterende haard blokken halen de ergste  kou uit de kamer, we maken het niet laat, morgen gaan we de loges ophalen van Sevilla AirPort.

1. Jan van Rooijen:
    22 november 2022
    Genieten zeg. Hier koud, maar Jolijn en ik hebben gisteren wel gegolfd. Verder hier alles goed. Met de Lijkendijks slecht. Veel verzorging nodig en in de war.
    Kan je het voetbal volgen? Ik heb gisteren wel naar NL gekeken.
    Ik wens jullie fijne dagen en zie jullie rapportage tegemoet.