Sinaasappels, mandarijnen en citroenen !

10 december 2022 - Zahara de los Atunes, Spanje

De tuin bij Casa Sylvia wordt onderhouden door Diego (een enkele maal  geassisteerd door zijn zoon). Elke ochtend vroeg , behalve in het weekend, komt hij het gevallen druivenblad van het terras opvegen en als het droog is en hij heeft tijd pakt hij er andere klussen op zoals bijvoorbeeld water geven, snoeien  of bonen poten. Diego houdt van tuinieren en dat zie je echt terug in de goed onderhouden tuin.

Diego sr. en Diego jr.

Om het huis staan potten met bloeiende vetplanten, potten met geraniums maar ook potten met roze struiken en andere voor mij onbekende struikjes en planten.
Achter op het landgoed is er een moestuin met paprika’s, artisjokken, uien en aubergines en een klein aardappelveld. Diego verraste ons al eens met een mand met aardappels, een doos groene paprika’s en een pot met zelf ingemaakte olijven.

Naast het huis ( en in de moestuin) staan grote, breed uitgegroeide vijgenbomen. Een paar notenbomen lijken de droge hete zomer niet overleefd te hebben.

SinaasappelbomenSinaasappel20221119_105426

Maar het mooiste zijn voor ons toch wel de vele bomen met de ontelbare citrusvruchten. Hoe heerlijk is het om onbeperkt sinaasappels, grapefruits of mandarijntjes te mogen plukken en eten. Er staan wel 10 sinaasappelbomen vol met glimmende oranje vruchten. 5 citroenbomen die heerlijk ruiken naar de vele knal gele vruchten die bijna aan elke tak hangen. 5 mandarijnenbomen waar de kleine vruchten als kerstballen tussen het groene blad hangen. En last but not least de twee grapefruitbomen waar de grote  geel roze vruchten zich lijken te verstoppen voor de zon.

We genieten er van, geperst of aan stukjes door de sla of de yoghurt, of gewoon als fruithapje tussendoor. Heerlijk vers geplukt uit eigen tuin.

Oliebol ?Oliebollen met poedersuiker ?

Maar wat hangt daar….het lijkt wel een oliebol.

Tussen de appetijtelijke vruchten hangen ook veel overrijpe bruine snotterige exemplaren en meerdere zijn er wit of zwart beschimmeld. Onder de bomen ligt een grote verzameling het reeds afgevallen halfvergaan rottend fruit.

Schimmels op de vitaminesKleurrijk geheelWat zien we daar ..

Het verbaasde ons dat we in deze weken maar twee wespen zijn tegengekomen je zou verwachten dat er honderden wespen en vliegen omheen zouden krioelen.

Ook verbaasdenwij ons dat Diego ze niet meeneemt naar huis. Maar misschien heeft hij zelf ook wel een tuin met fruitbomen.
Hoeveel sinaasappels kun je eten op een dag?
Ik heb even een kleine rekensom gemaakt en begrijp nu dat het wel heel veel fruit is op jaar basis. Wat extra vitamines zijn ok maar je moet niet overdrijven.

Maar als het morgen droog is gaan we nog wel even een paar sinaasappels plukken.

We hebben het even gegoocheld maar de bomen leveren tussen de 200 en 400 vruchten per jaar. De echte professionals kunnen de bomen tot 600 stuks laten produceren.

een heel voorzichtige berekening levert dan voor onze tuin een oogst op van:

10 sinaasappelbomen a 200 sinaasappels per boom =.    2.000

5 citroenbomen a 200 citroenen per boom =                     1.000

5 mandarijnbomen a 200 mandarijnen per boom =         1.000

2 grapefruit a 200 grapefruits per boom =.                             400

Per jaar                       Totaal citrusvruchten                        4.400

ga er maar aan staan.