Rhodos Stad

30 september 2023 - Pastida, Griekenland

Vrijdag

Na zo'n twintig minuten wachten kwam de bus waar we voor drie euro per persoon mee mochten reizen naar Rhodos stad.

20230929_11054920230929_115557

We boemelen over een kustweg naar het noorden. Gelukkig kunnen we zitten maar de passagiers die na ons komen moeten staan. Het is warm en zweterig in de bus. Door een openstaand raampje komt een verkwikkend koel briesje naar binnen. Na een rit van een halfuur stappen we uit bij het busstation en lopen richting de Oude Stad. De oude stad is net een openluchtmuseum.

20230929_12000120230929_12005320230929_120011

De dertig graden maant ons het rustig aan te doen. Na een korte wandeling, door de drukte, in de felle zon, vinden we een muurtje waar we even op kunnen zitten in de schaduw van enkele olijfbomen. Het muurtje omzoomt een klein pleintje waar kunstenaars tegen vergoeding een portret van je tekenen. Toeristen lopen voor ons langs. Jonge knullen die hun shirt hebben uitgedaan, jonge dames in kleine niemendalletjes, senioren met bloemetjes jurken en sportschoenen. Alles kan en alles mag.

We gaan op zoek naar onze eerste Griekse geo.schat. Aan de haven tussen de rotsblokken van een oude muur, vlak naast een metalenhek. De schat laat zich makkelijk vinden. Onze hobby brengt ons weer op een mooie plek.

20230929_115440

20230929_12391120230929_123605~2

Via een van de historische poorten lopen we terug, de Oude Stad in. Het is overal gezellig druk. Galeries, juweliers en dure boetiekjes wisselen elkaar af. Het doet ons denken aan Sint Maarten waar, net als hier, de passagiers van de  gigantische cruiseschepen op jacht gaan glimmende souveniertjes.

20230929_14154820230929_143936

Op een eenvoudig terras rusten we onder genot van een koel drankje even uit. Pffff , ze weten hier wel van prijzen.
De straten zijn ingelegd met kiezelstenen, de stoepen zijn ongelijk, bij elke stap moet je even kijken waar je je voeten neer zet.
We bezoeken de moslimbibliotheek, fotografen het Grootmeesterpaleis en zoeken het Hippocrates plein.

Rond vier uur lopen we terug naar de bushalte waar we nog net een plekje in de schaduw vinden om te wachten op lijn 12 die ons nu voor 2,70 euro terug brengt.
Nog even langs de winkel voor een kilo druiven en dan terug naar ons appartement  om even lekker op bed de benen te strekken.

Wat een prachtige stad. We komen er deze vakantie vast nog wel een keer.

1. Ginie:
    1 oktober 2023