Lust je een ijsje ?

16 mei 2022 - Munkzwalm, België

Op deze memorabele dag, de geboortedag van Cor, staat er een bezoekje aan de stad Gent gepland.
Het historische centrum is goed fietsbaar dankzij de regeling dat de auto’s geweerd worden. Wij parkeren onze Mazda aan de rand van de stad en fietsen in een kwartiertje naar het centrum.
De stad heeft gezellige pleinen met veel terrasjes en eettentjes, oude gebouwen met prachtige gevels, sculpturen van oude statige oude heren die veel voor de stad betekend hebben en niet te vergeten kerken en heel veel bruggen.

Een prachtige stad met veel historieKunst op de brug

Het ruime fietspadennet zit voor ons soms wat lastig in elkaar en ook moeten we goed opletten dat onze dunne bandjes niet in de gleuven van de trambaan komen. Maar….op de fiets de stad verkennen is voor ons wel een aanrader.

Sint BaafskathedraalVieringtoren

In NoTime hebben we stilgestaan bij de highlights, de mooie plekjes bekeken en hebben we tijd over om een terrasje te pikken.
Zo komen we op een leuk terras op een toplocatie van de Burger King terecht. Om deze dag toch een beetje bijzonder te maken trakteer ik op een ijsje. Cor gaat in de zon aan een tafeltje zitten waar hij een oogje op de fietsen kan houden.

Centrum van Gent

Lachend, maar met lege handen plof ik op de stoel naast Cor die mij vragend aan kijkt. “Dit geloof je echt niet, ze hebben vandaag geen ijs. “ antwoord ik.

(Moet ik misschien nog even vertellen dat Cor twee weken geleden in Zwolle bij de Mac Donald op het terras in de zon zat op een ijsje te wachten dat ik even zou halen.
Toen in het trapje op liep zag ik dat het niet echt druk was. Ik kon zo doorlopen naar de bestelbalie.” Twee hoorntjes met soft ijs alstublieft.” De jonge dame sloeg het aan op de kassa en ik pinde het te betalen bedrag. Ik kreeg een bon met het nummer 64, deed een paar stappen naar achteren en wachtte op mijn bestelling.

Op het digitale bord zag ik welk nummer er in behandeling was en welk kon worden opgehaald. De dienbladen met complete maaltijden vlogen over de toonbank. Maar waar bleven mijn ijsjes. Ik deed een paar stappen naar voren en vroeg aan een wat oudere medewerker hoe het kon dat mijn twee ijsjes zo lang op zich lieten wachten terwijl de uitgebreide bestellingen zo snel gingen, ze waren inmiddels al bij nummer 75. “Sorry mevrouw de hoorntjes waren even op, maar uw ijsjes komen eraan hoor.” En inderdaad zag ik een jongeman met een rij hoorntjes lopen die hij naast de ijsmachine installeerde. Ah…..nu komt het goed dacht ik. Maar na een paar minuten had ik nog niets. Ik sprak de oudere medewerker nogmaals aan: hoe kan dit nou meneer?
“Sorry mevrouw” zuchtte hij hoorbaar “het ijs is op”. Ik vroeg mijn geld terug en met lege handen plofte ik op de stoel naast Cor die mij vragend aankeek. Ook toen begon mijn antwoord met Dit geloof je niet…)

Gelukkig heeft de burger king wel lekkere koffie vandaag en daar genieten we van terwijl we de schoolklassen op schoolreis, senioren reizigers met stadsplattegronden en studenten in de vreemdste outfits voorbij zien komen. De grote stad, er is altijd wel wat te zien.

Dan zien we opeens de M van mcdonald's aan de andere kant van het plein.
IJsje ? Vraagt Cor. “ ik ga niet halen hoor, dat komt niet goed.” Lach ik.
Nu ga ik aan een tafeltje in de zon zitten.
Na een paar minuten komt Cor al weer naar buiten met….

IJsje ?
Een grote glimlach en…twee ijsjes!