Londen- Kent

28 juni 2023 - Wezep, Nederland

Londen….in het grijze verleden, hebben we de stad verkend maar we hebben er weinig actieve herinneringen aan.
Omdat Cor, en ik al helemaal niet, bepaald niet aangetrokken worden om links te rijden, boeken we een vijfdaagse excursiereis -Londen / Kent-  bij een gerenommeerde busmaatschappij.

Dag 1

We vertrekken maandag in alle vroegte naar de opstapplaats waar we in de bus naar het plaatsje Zeeland stappen om daar over te stappen op de bus naar Gillingham.

20230619_13192520230619_14530120230619_15032620230619_154203Ons hotel20230619_205621

Derk, onze chauffeur, rijdt het gezelschap, dat vooral bestaat uit senioren, in ‘no time’ naar duinkerken. De boot laat nog even op zich wachten, maar het is het wachten waard wantEen heerlijke lunch, patat en een goed gare kippenpoot, zijn inbegrepen bij de tocht naar Dover.
De krijtrotsen heten ons welkom. Het King Charles hotel heeft door de jaren, en zeker door de zware Corona tijd, het koninklijke los moeten laten.
Na het diner strekken wij nog even onze benen, op zoek naar onze eerste Engelse geocache.

Engelse regen20230628_103826-COLLAGE20230628_104214-COLLAGE20230628_104035-COLLAGE20230628_104547-COLLAGE
Na het ontbijt vertrekt de bus naar Londen. De regen tikt op de ramen en het is druk op de weg. Als we in Londen aankomen is het droog en onze chauffeur-gids laat ons de ‘high lights’ van de stad zien. Links, rechts, voor ons overal is wel iets te zien. We kijken, luisteren, maken foto’s en genieten van het schouwspel. Dan stopt de bus midden in het centrum. We hebben tot vijf uur de tijd om zelf de stad verder te verkennen

20230620_12474820230620_13243520230620_133800image20230620_12472220230628_104931-COLLAGE20230620_17324720230628_104333-COLLAGE

Met een rugzak met water, snelle Jelle en een broodje beginnen we aan onze wandeling. Het wisselen van de wacht ter paard, de  Big Ben,  Trafalgar square, Nelson, Churchill, Nelson Mandela, the eye of London, Downingstreet en natuurlijk Buckingham palace. Kijken, kijken en nog eens kijken.

20230620_153532

20230620_155350

Landgoed Leeds

Om vijf uur laten we ons vallen in de stoelen van de bus.
We maken de rondrit door Londen af. Stoppen nog even bij de Towerbridhge om wat mooie plaatjes te schieten en proberen dan de stad uit te komen.
Dat is nog een hele klus zo midden in de spits.
Om zeven uur schuiven we aan bij onze vaste tafeldames Truus en Gerrie voor de groente soep, gevolgd door gepocheerde vis met saus van citroen en peterselie. We sluiten af met ijs met bessen voor mij en voor Cor een stuk chocolade taart. Dag twee zit er op.

Dag 2

Tuinen van the ladyHet kasteelDe biebHapje eten bij lady Baily

Om 8.45 vertrekt de bus naar Leeds Castle. Om half tien worden we ontvangen door Hanneke, de Nederlandse gids die ons meeneemt in het verleden van Lady Baily, de laatste eigenaar van dit kasteel. Wilde feesten, jachtpartijen, dansavonden, Baily hield  wel van een feestje.
De eetzaal en de bibliotheek waren prachtig.. De verhalen van de gids gaven ons een goed beeld van het leven op het kasteel.

Leeds Castle

Nog even een korte wandeling door een stukje van de prachtige tuinen en dan gauw weer naar de bus die klaar staat om te vertrekken naar Canterbury.
Canterbury is een  historische stad in het graafschap Kent in zuidoost Engeland met een prachtige kathedraal die behoort tot het werelderfgoed. Het is eeuwen lang een beroemd bedevaartoord is geweest.

Lunch in the pub of  zelf wandelen

De meeste gasten uit de bus gaan naar een typische Engelse pub voor een lunch, maar wij hebben besloten een stadswandeling te maken  aan de hand van enkele geocaches. We lopen door het centrum, bezoeken een kerk met kalkstenen muren, ingelegd met vuurstenen, en belanden uiteindelijk, midden in de hoofdstraat, bij de Mcdonald's achter de ramen met een frietje en een grote beker frisdrank. Even zitten, het is zomers warm en we hebben het stadje wel gezien.
We kijken naar de mensen die door de straat slenteren. Veel engelse dames hebben een pondje te veel maar houden daar qua kleding niet echt rekening mee. Fijn dat ze gewoon zichzelf kunnen zijn in de straten van Canterbury. Geen bodyshame hier.

Dag 4

We zijn vroeg op want om 8.00 uur vertrekken we naar Brighton.
Brighton is een flamboyante stad in Engeland, een gewezen vissersdorpje met een alternatief karakter. Ook hier krijgen we de ruimte om de stad op eigen gelegenheid te ontdekken.

De pier van Brighton20230622_100800De kust

We lopen over de pier waar een gigantisch grote gokhal zit. Ook vandaag weer een heerlijke zomerse dag. De zee, de zon, de badgasten, echt vakantie.

WinkeltjesStreetartKasteel in Brighton
We lopen verder het centrum in. Heel smalle straatjes met leuke winkeltjes, een straatje vol juweliers, een straatje met galeries, een met boetiekjes, voor iedereen wat. Een prachtig schilderachtig, kleurig geheel.
Het Royal Pavilion, een paleis, maakt door de vele invloeden van andere culturen een sprookjesachtige indruk.

Om 13.00 uur stappen we weer in de bus en vertrekken we richting ‘the Seven sisters.’

De zeven zussenWitte krijtrotsenLangs de kustLandelijk Engeland

The Seven Sisters is een serie  prachtige klippen die hoger en witter zijn dan de krijtrotsen van Dover. Als Derk de bus geparkeerd heeft stappen we allemaal uit voor een korte wandeling over een geitenpaadje naar de rand van het klif. We schieten wat mooie plaatjes, waaien even uit en lopen door het weidse landschap terug naar de bus.
“ hebben we mazzel dat het mooi weer is, anders zou je hier voor niets heen rijden, met regen is het niets hier” zegt een van onze medepassagiers. En inderdaad, we hebben mazzel. Maar of deze wandeling voor ons dat hele eind rijden waard was…?

We schuiven voor het diner weer aan bij onze tafeldames en realiseren ons dat het de laatste avond is. Na het eten komt als verrassing een zanger een paar populaire nummers zingen. Met zijn bolle buik vooruit stekend in zijn polo shirtje en korte broek zingt hij “ tulpen uit Amsterdam” (de Engelse versie.)

Derk, onze chauffeur en gidsBonte avond

Onze chauffeur en gids Derk sluit de avond toepasselijk af met “Streets of Londen”.

So, how can you tell me you're lonely?
And say for you that the sun don't shine?
Let me take you by the hand
And lead you through the streets of London
Show you something to make you change your mind.

Dag 5

Laatste blik op de UKKruitrotsen

Nog een laatste blik op de krijtrotsen van Dover terwijl we een English breakfast met smaak naar binnen werken en dan weer naar huis.
Rond negen uur opent Cor de achterdeur. Nog een rondje door de tuin en dan lekker slapen in ons eigen bed.

Genieten dus

Wat hebben we veel gezien, wat hebben we veel gelopen, wat anders dan anders was deze reis voor ons. Veel in de bus gezeten en genoten, niet zelf plannen, niet zelf rijden, maar wel op tijd bij de bus zijn.
Het groepsgebeuren, het aanschuiven bij het diner. Een hele nieuwe ervaring. We doen dit zeker nog een keer.

Thuis

1. Ginie:
    30 juni 2023
    Leuk hoor! Veel gezien! Waren het echt 5 dagen?