Fietsvierdaagse ronde Veendam.

15 juni 2023 - Stadskanaal, Nederland

Onze fietsvierdaagse rond Veendam.

Dit keer geen reis naar het buitenland. We gaan genieten van de Nederlandse zon. We reizen af naar het noorden.

20230612_113049

Het is zomers warm als we de fietsen uitladen in Stadskanaal. We gaan op zoek naar stolpersteinen. Deze zogenaamde struikelstenen zijn gemaakt van messing met daarop gegraveerd geboortedatum en overlijdensdatum van Joodse slachtoffer uit de Tweede Wereldoorlog. Stadskanaal, Musselkanaal, Onstwedde en Mussel zijn er 136.

20230612_11195320230612_11193420230612_111940

Ze zijn bedoeld om de voorbijganger figuurlijk te laten struikelen en aan te zetten tot nadenken.
Als we onze tour van zo’n tien stenen hebben afgerond fietsen we door een prachtig park met vele soorten bomen. De schaduw geeft ons verkoeling. Vervolgens fietsen we langs enkele oorlogsmonumenten. We sluiten onze fietstocht af met een route langs prachtige muurschilderingen. Onze hobby, geochachen, brengt ons weer op plekken waar we anders nooit zouden zijn geweest.

20230612_11310520230612_12015720230612_11582820230615_174325-COLLAGE

Ons gehuurde huisje, de verbouwde oude kleedruimte van de lokale voetbalclub. Er zijn drie piepkleine appartementen in gemaakt. Ze hebben allemaal een tuintje met een zitje en gelukkig een parasol die voor een beetje schaduw zorgt. Het is heet en de hoge heg houdt elk zuchtje wind tegen.

20230613_12193020230612_203610

Na het eten fietsen we een stukje in de omgeving. Langs het kanaal, smalle bruggetjes over, langs uitgestrekte aardappelvelden. Nog even een kop koffie op het terras en dan zit onze eerste dag er bijna weer op.

Onze tweede dag hebben we gereserveerd voor de helicoptertrail, 50 puzzels heeft Cor thuis al opgelost om de juiste coördinaten te verkrijgen voor deze tocht, van ongeveer 20 kilometer, waar 50 geocaches zorgvuldig verstopt zijn. Het wordt race tegen de klok, een gevecht tegen de warmte en aanslag op onze conditie.

20230613_12344320230612_13210620230613_125914

Een mooie tocht, door de graanvelden en  aardappels, langs het kanaal, langs mooie boerderijen en kleine authentieke arbeiderswoningen uit het verre verleden. Graanmolens en windmolens sieren en ontsieren het wijdse landschap. Gelukkig fietsen we op paden die omzoomd zijn door hoge eikenbomen die ons schaduw bieden want het is weer een gloepens hete juni dag.

Maar als we rond vier uur bij ons kleedkamerhuus  komen en ons  op onze roze Ikea stoeltjes laten vallen, hebben we alle vijftig gevonden en gelogd.

20230613_215048

Dag drie. Rond elf uur stappen we op de fiets. Als we bij het kanaal komen is de brug open en moeten we even wachten tot er drie plezierboten door het kanaal langs de draaibrug zijn gevaren.

20230614_11224420230614_134228

We fietsen richting Veendam en komen bij een recreatiegebied met veel water.
Het is hier prachtig. We fietsen door het bos, langs het water en uiteindelijk fietsen we naar de stad Veendam om een ijsje eten.
De dag vliegt om. Tijd om ons huuske weer op te zoeken.

Vierde en laatste dag.  We hebben ivm zadelpijn en andere ongemakken afgesproken om de fietsen vandaag rust te geven. Gisteravond hebben we de route bepaald, via Assen rijden we naar huis. In Assen zitten geo-fanaten die op een TT carpoolplaats een hele serie adventure labs hebben gelegd. We stoppen hier om te zien hoe we het makkelijk kunnen organiseren met loggen. Cor is hier goed in.

20230615_104044

We rijden door naar de serie De Kroon van Assen. Dit is ook een serie avl’s maar dan langs een recreatieplas. Een wandeling van 3 kilometer brengt ons naar de coördinaten waar we de vragen, meestal vijf, moeten beantwoorden.
De vragen gaan over oa Bartje, de TT, Drentse toneelspeelster en popgroepen.

20230615_11082920230615_12193520230615_120217~2

Onderweg worden we verrast door een jonge dame” hallo, we hebben hier een evenement van school en kregen een ijsje maar er zijn er twee over, hebben jullie er zin in?” Even later zitten we in de schaduw van een grote boom een waterijsje te eten. Geweldig toch !!!
Het is mooi geweest, we stoppen er mee. “Zullen we nog wat doen” vraagt Cor,
“Ja, lekker rustig naar huis rijden.”

We settelen ons thuis op ons terras, ventilator op standje hoog, een koud drankje en genieten van het uitzicht.

We kijken terug op een prachtige Vierdaagse in Drenthe.

1. Ginie:
    16 juni 2023
    Leuk hoor! Zo zie je, dicht bij huis kun je je ook goed vermaken en je hoeft niet steeds in de auto voor een nieuwe geotocht! Op naar Londen! Ik ben benieuwd!
  2. Jan van Rooijen:
    16 juni 2023
    Zo kom je overal nog eens. En geschiedenis les. Geniet.
    Jan