Het land van Bartje

8 augustus 2022

Het land van Bartje

Na Groningen kiezen we voor Drenthe. Het land van Bartje waar ik ben grootgebracht. De hunebedden, de bossen, oneindige velden met maïs en aardappels, mooi landweggetjes omzoomd door eikenbomen.
We trekken twee  warme zomerse dagen uit voor een fiets trail : Bijlen in Beilen.

Gevonden

De schatten laten zich goed vinden, kleine kokertjes achter bomen of in de grond onder een stukje kunstgras.
Na een korte pauze op een bankje in de schaduw naast een miniatuur hunebed brengt de gps ons naar een coördinaat waar een houtopslag staat. Na even speuren vinden we achter een blok een gigantische koker met daarin een mega grote logrol. Ha,ha…wat geweldig!

Natuurlijke kunst

Als we verder fietsen zien we aan de rechterkant van het pad, in de berm een koe met een kalfje. Niet zo gek natuurlijk tussen de weilanden….maar een koe van stro ? Wat fantastisch ….wat een object…prachtig. Even een fotomomentje dus.

LijsterbessenBloeiende bermenDe heide bloeit vroeg dit jaar

Last van de droogte
Trossen lijsterbessen sieren als kleine oranje kerstballetjes de bomen , wilde bloemen kleuren de bermen, de heide staat in grote plukken onder de bomen.
Vennen verdrogen door de aanhoudende warmte.

De zon trekt zich even terug achter de wolken.

Rouveen

We sluiten ons bezoek aan de provincie Drenthe af en stoppen onderweg naar huis nog even voor een kort rondje in Rouveen, Overijssel dus.
Rond zes uur zijn we weer thuis. Nog even de tuin sproeien want ook in ons eigen Gelderland is het gortdroog, maar wat een heerlijke zomer.

Sproeien maar weer