La Lonja de Calpe

11 januari 2022 - Calpe, Spanje

La Lonja de Calpe, de vismarkt van Calpe

Aan het eind van de middag lopen we even een ommetje naar de vissershaven.
Elke werkdag wordt er in de vissershaven, op de vismarkt van Calpe vis geveild. Voor een euro mogen we het hele proces vanaf een galerij bekijken.
Als we doorlopen zien we zes grote historische schilderijen over het dagelijks leven van de vissers,
De visafslag blijkt een van de populaire en meest bezochte activiteiten van Calpe te zijn. De vis die overdag gevangen wordt, wordt hier vanaf een uur of vijf geveild.

De vissershavenCalpe vanaf de vissershaven
*Op internet vind ik een mooi verhaal over La Lonja de Calpe:

“Vroeger, toen er nog geen haven of vismarkt was, vond de veiling plaats op het strand van Levante of Fossa, de eerste ankerplaats in Calpe. Later werd het gehouden op het dok van de vissershaven, aan de voet van de Rots van Ifach, en werd het uitgevoerd door de luid schreeuwende bieders die zich daar verzamelden. De vis werd gesorteerd in soorten, gemeten in gewichtseenheden van 13 kg en gerangschikt in manden met ijs en palmbladeren om hem vers te houden tijdens het transport op karren naar nabijgelegen steden.

Vissers bij hun vangst

De aankomst van de boten in de haven wordt op een ordelijke manier uitgevoerd, in overeenstemming met een nummer dat door het vissersgilde wordt toegekend aan de eerste vier, waardoor ze voorrang krijgen op de veiling. Deze beurt wordt elke dag volgens een roulatiesysteem uitgevoerd, op voorwaarde dat de vier boten hun vis hebben gelost en binnen het terrein zijn voordat de veiling begint. Als een van hen te laat is, zal het de laatste plaats op de veiling innemen in de volgorde waarin ze aankomen. Eenmaal aan land wordt de vis, gerangschikt in vooraf schoongemaakte dozen, gelost en op de transportband geplaatst die zich in het gebouw bevindt om aan de verzamelde handelaren te worden getoond.

Visafslag

Terwijl de koopwaar voorbijgaat, verschijnt op een centraal scherm in de Valenciaanse taal informatie over de naam van de boot van herkomst, de beurt op de veiling, het soort vis, het gewicht en de startprijs, die automatisch zal dalen tot het stopt wanneer een geïnteresseerde koper of 'arriero' het signaal geeft door op de knop op zijn of haar afstandsbediening te drukken. Het gilde stelt echter een minimumaankoopprijs vast, afhankelijk van het soort vis, waaronder de koopwaar direct eigendom wordt.

Ijs scheppenVerkocht, ijs er over

Wanneer de vis wordt gekocht, wordt deze bedekt met een laag ijs en geladen in de voertuigen die zijn uitgerust voor het transport, die deze zullen leveren aan de verkooppunten, voornamelijk in Calpe en de autonome regio Valencia. In Calpe wordt jaarlijks ongeveer 1.700 ton vis gevangen met behulp van de sleepnet- of schakelnet-methode. Enkele van de meest voorkomende soorten zijn onder andere wijting, mul, inktvis, makreel, octopus, tandbaars, goudkop en verschillende soorten schelpdieren.”

Jammer dat Cor niet van vis houdt. Er staat vanavond dus weer gewoon een lekker stukje vlees op het menu.