Haarlem II 2023

5 september 2023 - Haarlem, Nederland

Het was een warme nacht. De thermostaat stond op 24 graden en kon de kamer niet verder koelen. Dan het raam maar open.  Er rolt met een immens kabaal een trein over een nabijgelegen spoorbaan.
Misschien toch niet zo’n goed idee om het raam open te zetten.
Om half tien wordt ik weer wakker, de zon schijnt door de kier tussen de gordijnen naar binnen.
We hebben geen haast. We hebben vakantie.

20230905_215612-COLLAGE20230905_215750-COLLAGEimageRond twaalf uur staan we, in korte broek met een petje op, voor het Hofje van Staats op de Janssen 39 . Een van de vele hofjes van Haarlem.
We fietsen door kleine straatjes waar het lijkt of de tijd heeft stilgestaan. We worden door onze geocache site geattendeerd op de mooie hofjes, de prachtige gevelstenen, de prachtige klassieke klok en trapgeveltjes, de vele groene parken, de kleurrijke kunstwerken en vele monumenten die herinneringen aan de tweede Wereldoorlog.
Haarlem heeft ontzettend veel te bieden.

20230905_125343

We fietsen rond de Kathedrale basiliek Sint Bavo, een fascinerend gebouw met een prachte koepel.
We gaan even zitten op een houten bank, langs een van de grachten. Op internet las ik dat Haarlem een beetje op Amsterdam lijkt en dat kan Ik nu wel beamen. De grachten en de vele bruggen, de pleinen en de terrassen. Gelukkig is het hier niet zo druk en rumoerig als in onze hoofdstad. Al vinden wij, als plattelanders, ook Haarlem een drukke stad.   We fietsen verder door een nieuwbouw woonwijk die opgezet is in de jaren dertig stijl met postzegel tuintjes. Bij een bakker stoppen we voor een luxbroodje die we op een bankje in de scnaduw voor de winkel opeten.

20230904_19223720230905_13495520230905_141358

We fietsen terug naar het centrum en vinden het tijd worden om een poosje niet op het zadel te zitten. We vinden een leuk terras op  de grote markt.We bekijken de voorbij racende fietsenstroom.
Tijd om naar het hotel terug te gaan.
We maken nog een kleine fietstour om een hapje te eten.
Op het terras bij het hotel drinken we een kopje koffie en genieten van een heerlijke zwoele avond.

20230905_211314

1. Ginie:
    6 september 2023
    In mijn jonge jaren ook een aantal dagen in Haarlem rondgezworven. Mijn jeugd vriendinnetje Jopie ( Joke) woonde daar. Bijna alle hofjes bezocht. Geïnteresseerd omdat ik zelf op een hofje woonde. Mooie stad die mij qua sfeer aan Zutphen deed denken. Veel plezier!