Elke keer weer iets nieuws

13 december 2023 - Albu, Estland

Maandag:
Gestapelde stenen en kiezels die perfect in balans een ornament vormen op het strand in de Algarve.
Ze worden (op het internet)  ook wel steenmannetjes genoemd en zouden van oorsprong belangrijke en/of zelfs heilige plekken markeren.

OverweldigendSteenmannetjesZen

Op een tiental meters van een geocaches zien we op het strand honderden van deze steenmannetjes. De een nog mooier dan de ander. De makers hebben hier een geweldige rituele zen locatie gemaakt, op het strand, vlak bij de branding. Locals en toeristen hebben er echt iets moois van gemaakt.
Met de zon op het gezicht, de zilte lucht in de longen, luisterend naar het geluid van de hoge golven die tegen de rotsen met kracht uiteen spatten stralen de steenmannetjes rust en balans uit.
We genieten van het moment.

(De geo.schat ligt boven op het klif, die laten we, zen als we zijn, gewoon liggen.)

Genieten op het strand

Na een relax dinsdag nemen we woensdag de bus naar ‘the old town.’
Het is nog wat fris, het regende vannacht, maar de voorspellingen zijn prima.

Bij de 'Tourist info’ lopen we even naar binnen om een plattegrond van een uitgestippelde stadswandeling te vragen. Even later zitten we aan het strand een eitje te eten en de kaart te bestuderen.

Tunneltje naar het strandPortugalPrachtig straatje, maar wel smalAuthentiek straatje

Na het tunneltje de trap op en dan links af. Een van de kerken van Albufeira, gevolgd door een prachtig uitzicht over het water.
We lopen een nauw straatje in en worden bijna plat gereden door een auto die er amper door kan. (In gedachten zie ik onze oudste dochter weer voor onze auto uit lopen in Vejer.) Een bijzonder authentiek straatje laat ons de achterkant van het toerisme zien. De oude visserswijk is deels opgeknapt. Hier waait de nationale vlag op  trots in de wind. Hier in de wijk leuke weetjes uit het verleden gemengd met moderne kunst.

Ter herinnering aan de vissersKunst, lezende dame

Langs de vele restaurants en bars, waar we regelmatig uitgenodigd worden om een hapje te komen eten, lopen we naar de bushalte. Op het grote plein wordt een kerstmarkt opgebouwd.

Lijn 4 zet ons af bij het  begin van de strip. Nog even langs de kringloop waar we met lege handen weer uit komen en dan lekker nog even in de zon koffie drinken op ons balkon.

1. Ginie:
    13 december 2023
    Mooie foto's en fijne temperaturen! Geniet!