Bilbao

24 oktober 2021 - Bilbao, Spanje

24 10 2021

Gisteravond hebben we besloten om Bilbao niet op de fiets gaan verkennen. We vinden het te risicovol. Weinig fietspad en erg heuvelachtig.

We pakken de tram en rijden mee tot de laatste halte. Vandaar uit lopen we naar het Guggenheim museum.

Het is nog best een hele tippel. We trekken de jas uit, in de zon begint het nu warm te worden. We lopen langs het water als voor ons het markante gebouw opdoemd.

Het Museum Guggenheim Bilbao

“Het Museum Guggenheim Bilbao is een van de vier Guggenheim musea op de wereld (Naast New York, Berlijn en Venetië en in de toekomst in Abu Dhabi). Het is een museum voor moderne en experimentele kunst en wordt beheerd door de New Yorkse Solomon R. Guggenheim Foundation. Sinds de komst in 1997 van het 'Museo Guggenheim Bilbao' heeft het toerisme in deze Spaanse stad een flinke groei ondergaan, waarbij de stad zijn grauwe beeld van arbeider,- en havenstad verruilde voor een hipper imago.”

Reflectie in roestvrijstalen ballen

“Bij het museum staat een prachtig kunstwerk van de Indiase kunstenaar Anish Kapoor. Het zijn roestvrij stalen ballen  die op een bepaalde manier zijn gestapeld. Doordat de ballen zwaar verchroomd zijn, zijn er prachtige reflecties op te zien. “

Reuzenspin
De reuze spin moet ik natuurlijk ook even vermelde. Hij is echt prachtig.

We lopen om het gebouw heen. De metalen platen zijn gloeiend heet in de zon. Wij zijn niet de enige belangstellende maar wel behoren we tot de weinige buitenlandse belangstellenden. Er zou ook een giga groot puppy staan bewerkt met bloemen of planten maar helaas staat deze in de stijgers.

De Nervión (in het Spaans) of Nerbioi (in het Baskisch)

We rusten uit op een bankje aan de Nervión (in het Spaans) of Nerbioi (in het Baskisch). Dit  is de rivier die  in het noorden van Spanje met een lengte van 72 kilometer stroomt in noordelijke richting in zijn geheel door de regio Baskenland en uitmondt in de Golf van Biskaje. Een muzikant speelt “something stuped”  Cor gooit wat munten in zijn pet.

Een van de vele bruggen

We binnen onze benen nu echt te voelen. We lopen verder en bekijken de vele mooie bruggen.

Bij de pintxos bar stappen we nog even naar binnen voor een glaasje en een hapje. De benen willen even niet meer, we lopen de bult op richting hotel.

Uitzicht vanuit onze hotelkamer

Even op bed liggen met de oogjes dicht. We hebben zoveel gezien.
Vanuit de kamer hebben we een prachtig uitzicht.

Vanavond nog een avondwandeling. We gaan eten de KFC. Maar wat blijkt..ze hebben geen originele op het menu en de dame achter de balie snapt het probleem niet. De taalbarrière is te groot. We gaan bij de bakker gewoon een croissantje kopen.

Smalle, maar kleurige straat

Bilbao is een prachtige warme stad. We hebben er van genoten.

Op bed nemen we nog even de reisplannen door. Morgen gaan we naar Guadalajara. Cor heeft zojuist  een hotelletje geboekt

1. Ginie:
    24 oktober 2021
    👏👍
  2. Jan van Rooijen:
    27 oktober 2021
    In beweging blijven is goed. Doe ik ook op de golfbaan