3e etappe Bordeaux - Bilbao

23 oktober 2021 - Bilbao, Spanje

Het is ongeveer tien uur als we in de auto stappen. Vandaag is Bilbao ons eindstation. We kunnen goed merken dat het weekend is, het is namelijk veel drukker op de snel cq tolweg. Cor en navigatie weten gelukkig de weg goed te vinden.

We twijfelen of we een tussenstop zullen maken in Biarritz. Biarritz stond ooit bekend als een  een stijlvolle badplaats, het was ooit hét vakantieoord voor de adel.
We nemen de afslag en volgen de borden naar het centrum. Dat was gauw gevonden maar het centrum is afgesloten omdat er een markt /braderie gehouden wordt. Jammer, het plaatsje ziet er zo vanuit de auto wel heel gezellig, met wat gedateerde glamour, uit. Cor wil de oceaan zien en rijdt net zo lang tot hij de auto kan parkeren op een plek met prachtig uitzicht op Biarritz en waar ook nog een bankje staat in de zon. Een perfect plekje voor onze lunch.

Lunchen in Biarritz

Heerlijk, maar we moeten toch weer verder.                                   Voor het weten rijden we de Spaanse grens over. De tolweg slingert door de bergen. Achter elke bocht zien we een nieuw stukje van Baskenland. De plaatsnamen op de borden zijn voor ons onbekend en onuitspreekbaar.

Onze kamer is op de vijfde verdieping van een groot modern hotel aan de rand van de hoofdstad van Baskenland Bilbao. We hebben prachtig wijds uitzicht.

Maar we gaan nu eerst de stad in. Het is makkelijk te vinden en wandelend ben je in tien minuten in het centrum. De terugweg zal langer duren. ( die gaat nl omhoog) Een eerste kennismaking met de stad doen we met  een Adventure lab / geocachwandeling die ons vijf bruggen zal laten zien.

Wandelen in Bilbao

Het is ontzettende druk overal. Een zwoele zaterdagavond in de grote stad. Kinderen rennen, oudjes wandelen rustig en jongeren zitten uitgebreid op de terrassen te borrelen. We horen muziek en zien een grote kring met mensen naar iets kijken.

Wat zou het zijn…als we dichterbij komen zien we dat het een voorstelling is van zes ballerina’s. We blijven even staan kijken. Na de ballerina’s komt er een optreden met hiphop dansende kinderen.

Zaterdagavond, feest op het plein

We lopen verder en zien kinderen die op  metalen verende kunstonderbenen proberen te lopen, iets wat niet echt makkelijk lijkt te zijn.

Weer iets nieuws

We lopen langzaam terug naar het hotel. Maar dan belanden we opeens in een marathon. ‘t Ja toch ook maar even kijken hoe ze dat hier organiseren. Cor heeft er bedenkingen bij.

20211023_183555

We lopen verder en komen uit bij de overdekte markthallen. Hier zijn barretjes in gevestigd waar je gezellig een drankje kunt drinken en pintxos kunt eten. Dit zijn kleine Baskische tapas vaak bestaand uit een stukje stokbrood belegd met iets lekkers vastgesprikt met een prikkertje. Wij kiezen een drankje en een mini broodje met rauwe ham. Het is een gezellig drukte met gasten uit elke leeftijdsgroep.

Pintxos

We houden het bij het ene drankje want we moeten de bult nog op.

Morgen verder

1. Jan van Rooijen: