Dagje bordeaux

22 oktober 2021 - Bordeaux, Frankrijk

Ons hotel heeft kleine kamers. De douche en het toilet zitten in een kleine kast in de hoek van de kamer. Alles zit er in maar het is een beetje behelpen

We hebben dit keer ook weer een ontbijt geboekt. Bij het buffet in de kleine eetzaal is geprobeerd alles corona proof te houden. Aan een tafeltje achter ons zit een donkere jongeman van zijn brood te happen om het vervolgens weg te kauwen achter zijn mondkapje.

We gaan de stad vandaag per fiets verkennen.

We fietsen op de goed verzorgde fietspaden langs hoge gedateerde flats, door verpauperde buitenwijken.Als we dichter bij het centrum komen wordt het drukker op straat.We rijden langs prachtige historische gebouwen met mooi bewerkte gevels.

Prachtige straat

Winkelstraten vol met jongeren die, al pratend in een mobiele telefoon, lopen te shoppen.

Elektrische fietsen, stepjes en andere elektronische twee wielers waarvan we de naam niet van weet razen overal tussen door. Ook wij fietsen op de weg en soms op het voetpad. t Ja je moet wat in de grote stad.

We komen ogen tekort. Wat een mooie stad. Op een bankje in de zon eten we even een broodje.

Bankje in de zon

We staan even stil op de brug over Garonne,de Pont de Pierre, die werd gebouwd in opdracht van Napoleon I rond  1820.

Pont de Pierre brug

Onderweg stoppen we even bij een publiek toilet. In deze stad staan ze her en der en zijn gratis. De nood was hoog dus ik had even geen keus. In de hoek van de niet welriekende ruimte, op de vloer heb ik een plasje gedaan omdat de pot zo vol was dat er geen druppeltje meer bij kon.

Toen kwamen we op een van de mooiste pleinen van Bordeaux.

reflectie in Place de la Bourse

Le Miroir d’Eau (de waterspiegel). Dit is een 130 meter lange plas met het grootste reflecterende pierenbad ter wereld met de reflectie van Place de la Bourse in het water.

de rivier de Garonne

Bordeaux, klein Parijs maar dan wat warmer heb ik ergens gelezen. Nou dat is het hoor. Een prachtige stad om op de fiets te verkennen.