Benidorm 2024 25 week 5
8 december 2024 - Los Montesinos, Spanje
🇪🇸 Vorige week maakten we kennis met twee dames uit Zuid-Nederland die ook in Benidorm overwinteren. We zaten naast elkaar op een bankje in de zon. Hun room wit langharig mini hondje mocht even uit de hondenbuggy om de pootjes te strekken. De dames zijn naar Spanje gekomen met de bus, want in het vliegtuig moest hondje in een tas blijven onder de stoel voor een van de dames en dat is niets natuurlijk. In de bus was voor hondje een eigen stoel geboekt en mocht hondje dus ook in een eigen koffer mee. De dames hadden het erg naar hun zin en hondje kwam ook heel tevreden op ons over.
Maar dat even terzijde. Ik kom hierop omdat de dames het over ‘de zwanen’ hadden, daar woonde ze in de buurt. Na wat internet speurwerk vind ik de locatie. Het is een aardig eindje lopen maar we gaan er voor.
Het is een bijzonder kleurrijk sculptuur van kunstenaar Hung Yi. Het zijn grote staalconstructies, de beschildering is geïnspireerd op de invloeden van de Spaanse kunstenaars Picasso, Dali en Miro.
Ze zijn groots, kleurrijk en vooral heel bijzonder. Ik vind ze geweldig.
🇪🇸 Terwijl In Nederland Sinterklaas een hot item is, is het hier op vier december nationale koekjes dag. Lekker koekjes bij het ontbijt, wie wil dat niet. Wij doen natuurlijk mee met een knapperige volkoren biscuit.
Morgen mag de Sint weer naar huis. Wat heerlijk voor de oude man. Ik verwacht dat we hem incognito tegen komen op de boulevard aan het Poniente strand, op een houten bankje met rugleuning. Hier kan hij wat tot rust komen en incognito van het leven genieten net als al die andere duizenden oudjes.
🇪🇸 De verjaardag van de Sint wordt hier niet gevierd. De kerst is wel in voorbereiding. Bij het gemeentehuis wordt een ijsbaan klaar gemaakt, een kermis met grootse attracties en een grote kerstboom versiert met behulp van twee hoogwerkers.
In de stad rijdt een hulp kerstman met een selfiestick op een scootmobiel, uit zijn geluidsinstallatie galmt een muziekje.
In het Elsche park poppen de eerste kerstkraampjes op met glimmende sieraden en casimier stola’s en sjaals. De geur van gepofte kastanjes komt van een klein kraampje voor je een zakje met gloeiende zwart geblakerde kastanjes voor 3 euro mag meenemen.
Hieronder een voorbeeld van grote kerels die met een klein, volgens ons zelfgebreid, hondje in een hondenbuggy rondhobbelen. Tsja, ben je zelf uit de kinderen, kleinkindjes heerlijk thuisgelaten…. En wat doe je dan…..
We lopen weer terug, we moeten onze conditie weer langzaam opbouwen.
🇪🇸 Toast met honing of met kaas en een geurige mok koffie op ons balkon in de zon. Wie wil dat nou niet begin december. De zomer houdt dit jaar extreem lang aan, zelfs voor Spaanse begrippen.
Vandaag is het 6 december, Dia de la Constitucon, een nationale feestdag in Spanje. Op 6 december 1978 werd de Spaanse grondwet door een referendum onder de Spanjaarden goedgekeurd. Dit word elk jaar gevierd.
Het is vandaag dan ook ontzettend druk overal. Op het strand, op de terrassen en in de winkels.
Wij bezoeken het Museo Municipal de la Boca del Calvario midden in de drukke winkelstraat. Hier is het niet druk en lopen we als enige gasten door de ruimtes.
Er is een expositie van kunstwerken, gemaakt van perfect uitgesneden foto’s van hoge gebouwen uit diverse metropolen, die als stadslandschappen gelijmd zijn op een houten structuur.
Op de eerste verdieping is een tweede expositie over onze planeet aarde, over de prachtige natuur en het behoud ervan.
In de kelder is een tentoonstelling met diverse historische vondsten uit Benidorm. Veel scherven, potten en een paar oude foto’s.
Tijd om even uit te rusten in het Elsche park. We kopen een zakje gepofte tamme kastanjes en nestelen ons op de lange betonnen bank tegenover een kraampje van de kerstmarkt. Knabbelend op de nootjes observeren we de dames die geïnteresseerd zijn in de sjaaltjes en in de kettinkjes. Kijken, kijken niet kopen.
We eindigen met “potato positivity”, oftewel een lekkere zak patat.
🇪🇸 Cor heeft nog een klein hoestje en ik ben soms wat kortademig maar verder gaat het allemaal weer goed met ons.
We zijn slow starters. Het plan is om via de boulevard van het centrum af te lopen, naar de linkerkant dus. Kijken hoe ver we kunnen komen. Deze fantastische zomerdag heeft al veel mensen op de been gebracht. Het strand ligt hier bezaaid met badgasten. De boulevard is een wandelende mensenmassa. Benidorm ten voeten uit.
Natuurlijk maken we gebruik van de diverse bankjes langs onze route.
Slap hangen, lullig kieken, zoals zwager Jan dat altijd zegt.
Aan het eind van het Levante strand kunnen we nog een eindje verder lopen. Langs een blauw geverfde muur is een grindstrook met grote rotsblokken waar de golven stuk slaan. Hier ruik je de zee, proef je het zout in je keel, voel je de zilte lucht op je huid en hoor je de golven.
Wat een heerlijke plek om gewoon even te zitten.
We proberen nog verder te wandelen via een lange trap maar geven het al gauw op. Wel nog even een foto maken van een grappige zijkant van een groot flatgebouw waar grote cactussen zijn ingemetseld.
Een gezellig terrasje met uitzicht op het strand is gauw gevonden.
Er is natuurlijk weer van alles te zien maar het leukste is toch wel een zonnende man op zijn scootmobiel.


















Via Google op deze website terecht gekomen.
Zelf help ik Nederlanders die een huis willen kopen in Spanje:
https://casaaandecostablanca.nl
Ik ga jullie volgen:)