7e etappe Cordoba - Cala de Mijas

30 oktober 2021 - La Cala de Mijas, Spanje

30 10 2021

Als Cor het gordijnen openschuift zien we de regendruppels uit elkaar spatten tegen het slaapkamerraam. In de verte hangen de zware grijze wolken op de bergtoppen. Het regent. We prijzen ons gelukkig dat de in de afgelopen periode mooi weer hebben gehad. Een stad bezichtigen in de regen, bekijken van onder de paraplu is een stuk minder leuk dan een stad bekijken terwijl de zon schijnt.

Vandaag hebben we een reisdag. Een trip van ongeveer twee uur van Córdoba naar Cala de Mijas.

Donkere wolken boven de olijfvelden

We rijden over de snelweg, over lange viaducten en door tunnels. We komen over bergen en door dalen, de hoogte verschillen maken het uitzicht geweldig. Tot waar we kunnen kijken zien we olijfgaarden. Olijven, olijven en nog eens olijven.

Olijfvelden onderweg20211030_115056

Op het internet lees ik:

Spanje is de grootste producent van olijfolie ter wereld. Het is verantwoordelijk voor bijna de helft van de wereldproductie van olijfolie. Na Spanje komen Griekenland en Italië als de grootste olijfolie producerende landen.

Spanjaarden weten dan ook veel van olijfolie en gebruiken het veel voor hun eten.

In Spanje is Andalusië de autonome regio met grootse productie. En Jaen, een provincie in Andalusië, is de provincie met grootste productie. De warme zon in deze regio heeft een grote invloed op goede condities voor de olijfoogst. Bekende regio’s in Andalusië zijn Sierra Magina, Priego de Cordoba, Baena en Sierra de Segura

De olie uit Andalusie wordt grotendeels gemaakt van de picual olijf, wat het product sterk van smaak maakt.

Voor 1 liter heb je 5 kg olijven nodig. Een olijfboom levert gemiddeld tussen de 30 en 40 kilo olijven.

Nog meer olijven

Het oogsten gaat boom voor boom. Wat zouden we daar graag eens getuigen van willen zijn. Dit jaar zijn we te laat en gaat dat dus niet meer lukken maar wie weet…..

Als we dichter bij de kust komen breekt de lucht een beetje open en krijgt de zon weer kansen.Op de weg wordt het drukker, de bebouwing wordt hoger. We volgen al een tijdje de borden Malaga wanneer er eindelijk ook Cala de Mijas op staat. Onze tijdelijke eindbestemming.

We zijn er bijna.

Onze eind bestemming komt dichterbij

Cor parkeert de auto vlakbij bij het Appartement. We maken nog even een korte strandwandeling en dan is het tijd om de sleutel te halen.

Even een kleine wandeling naar het strand

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Jan van Rooijen:
    31 oktober 2021
    Bedankt voor de voorlichting olijven. Laat even jullie appartement zien.
    Groetjes Jolijn en Jan