1e etappe Oldebroek-Rouen

20 oktober 2021 - Rouen, Frankrijk

We hebben er zo lang naar uitgekeken en nu is het dan zover. Om negen uur vertrekken we richting het zuiden.

De bedoeling is om de eerste 2 dagen flink wat kilometers te maken op jacht naar de zon.

We rijden bij Nijkerk als het begint te regenen. Het flauwe zonnetje en de buitjes wisselen elkaar af.

Ergens halverwege België begint de zon te schijnen.

De drukte onderweg

Om 4 uur rijden we Rouen binnen onze eerste stop. Het eerste wat ons opvalt is dat er zoveel mondkapjes gedragen worden. Het tweede wat opvalt is de hoeveelheid elektrische stepjes. Die dingen gaan echt met een bloedgang en ze slalommen overal tussendoor.  levensgevaarlijk af en toe.

De kathedraal, zo fijn gevormd en uitgewerkt

we maken een stadswandeling met behulp van ons geocache programma. Nooit geweten dat Rouen zo n prachtige stad is. Geweldig mooie kerken en kathedralen, vakwerkhuizen, paleizen enz. Echt de moeite waard om door de binnenstad te dolen. De berechting van Jeanne d'Arc en haar einde op de brandstapel wordt overal behoorlijk uitgebuit.

Het horloge van Rouen

Na een broodje shoarma met patat in een zijstraat bij een authentieke turk of Marokkaan zoeken we de auto weer op.

Diner op een petite terras

Het vinden van de ingang van de parkeergarage kost al moeite, het met de auto eruit komen nog veel meer. De bewegwijzering in Frankrijk is altijd al knudde geweest , maar hier in de parkeergarage is het helemaal hopeloos. Op een bepaald moment dachten we de uitgang te pakken te hebben maar toen stonden we op de parkeerplaats van de Aldi. Ons duur betaalde parkeerkaartje werkte niet. Uiteindelijk gaan we de supermarkt in. Na sluitingstijd, alleen nog wat medewerkers die aan het afsluiten zijn. Er volgt een discussie met een balie medewerkster die er drie collega’s bij haalt en een beveiliger.

Na een lange discussie, in voor ons niet te volgen rap frans, loopt de balie dame even met ons mee en wijst ons de uitgang. Helemaal achterin en de slagboom is al open. Als je het weet is het natuurlijk niet moeilijk.

We rijden vanuit het felle licht de donkere nacht van Rouen in.

De navigatie wijst ons de weg maar ook dit is niet helemaal duidelijk. Uiteindelijk vinden we dan toch ons besproken hotel. Ibis, simpel maar prima om een nacht te overnachten.