Week 6- la Cala de Mijas

10 december 2021 - La Cala de Mijas, Spanje

‘Sinterklaas kapoentje, gooi wat in mijn schoentje’

Noch in de supermarkten noch in alle andere winkels klinkt  er ook maar iets dat op een Sinterklaasversje lijkt. Missen we het? Nee hoor.
In Spanje vieren ze 6 december - Dag van de Constitutie (Día de contitución Española) en op 8 december – Maria´s Onbevlekte Ontvangenis (Inmaculada Concepción)
Na acht december wordt de kerstboom van zolder gehaald om hem nog mooier dan vorig jaar te versieren en hem een prominente plek te geven om hem dan na Driekoningen weer af te tuigen en op te bergen op zolder. Veel Spanjaarden nemen wat extra vrije dagen deze week om aan de kust te genieten van het mooie weer. Het is dus overal gezellig druk.

Markt naast de moskee

*Ook op de markt, naast de moskee, in Fuengirola is het druk. Zo druk dat we een mondkapje voor doen omdat de twee meter afstand niet de houden is.

Geocachen in de binnenlandenLa Cala de Mijas

We wandelen eens een keer een andere wijk van Mijas in, langs een school, een sporthal en komen bij een groot park. In de schaduw van de olijfbomen staan picknicktafels en op vele plekken staat een gemetselde bbq. Vrolijk gekwetter van Spaanse dames, lachen van spelende kinderen en de geur van gekruide gerechten op de bbq. Een familiefeest.
Thuis maken we er ook een klein feestje van met een gezellig dinertje.

Families in het parkHome cooking

*Na wat rondrijden vinden we de Outlet. Een grote modemagazijn met allerlei bekende merken tegen redelijke prijzen. Vlak naast de Outlet zit een Supercor.
Onze nieuwsgierigheid trekt ons de zaak in. Een gigantisch groot warenhuis met van alles en nog wat. We stoppen eerst in het restaurant voor een zoet broodje. (Die worden in Spanje veel gebakken.)
Even later lopen we op de speelgoedafdeling, uit de luidsprekers komt een zacht kerst wijsje. Wat een auto’s, steppen en poppenhuizen, we kijken onze ogen uit.

OutletSupercor, warenhuis

Een rondje geochachen kunnen we natuurlijk niet laten. En zo komen we weer op fantastische plekken.

ParasoldenEven een geocachen tussendoor

*De “ramblas” van Mijas is versiert met kunstobjecten.  Rond een uur of negen maken we even een ommetje om de verlichting te zien branden. Het ziet er prachtig uit. We horen, ja wat is het eigenlijk…lallende dronken jongelingen?
Als we dichterbij komen zien we, dat onder een rood verlichte kerstbal, een koor uit volle borst, met opzwepende ritme van tamboerijn en met begeleiding van (voor ons) heel vreemde instrumenten een uniek pastoraal lied zingt.

Pastorale La Rosa

*Terwijl ik me op een bankje in de zon nestel met een boekje loopt Cor de praktijk van de tandarts binnen. In de heldere wachtruimte waar ook de receptioniste zit staat een bank en een tafel met tijdschriften. Cor wisselt een blik met de juffrouw achter de receptie en gaat op de bank zitten. De tand moet eruit…..niet fijn. Signor Van zegt de goed uitziende jonge vrouwelijke tandarts en ze kijkt naar Cor. Cor staat op en loopt achter de dame aan. Ze denken dat Cor Van als eerste achternaam heeft. Het is hier namelijk gebruikelijk om de achternaam van je vader en de achternaam van je moeder te gebruiken.
Cor mag twee keer. De eerste keer op donderdag en  vrijdag heeft mevrouw de behandeling afgerond…en je ziet er helemaal niets meer van. Goed geregeld dus.

Net terug van de tandarts