Geschiedenis

17 september 2021 - Vlissingen, Nederland

“Het was geen goede man.” Een donkere man die naast de sokkel van de beeld van Michiel de Ruyter staat wijst omhoog. De hoogblonde, wat vollere dames knikt geïnteresseerd.

We zijn in Vlissingen voor een fiets trail langs bijzondere punten. Bij dit beeld moeten we een vraag beantwoorden om verder te kunnen.

“Hij laadde zijn schip zo vol met slaven dat er geen plek meer over was. Het leven van zwarte mensen had voor hem geen waarde. Kijk onder zijn linkerarm zit een hondje. Dat hondje had voor hem meer waarde dan een slaaf. En in de tropen maar rampe stampen  met de zwarte vrouwtjes.”
De blonde vrouw kijkt van de man naar het beeld. “Dat u dat allemaal weet.”
“Ik ben nauw betrokken bij de oudheidkundige vereniging hier. Het is een stuk Nederlandse geschiedenis.”

Michiel de RuyterWat een prachtige dag

We beantwoorden onze vraag en fietsen verder. Dan komen we bij een ander beeld. Een beeld van de scheepsjongen van  Michiel de Ruyter. Padde werd hij genoemd terwijl hij eigenlijk gewoon Klaas heet. Maar Klaas is was gezet en kreeg daarom de bijnaam Padde. Ook hier beantwoorden we onze vraag en fietsen verder.

Fietsend in een t-shirt met de zon in de rug komen we  bij een beeld op de boulevard. Het is een man dit zijn sigaretje probeert aan te steken in de luwte van zijn jas.

Even rusten we uit op een bankje, tussen de vele jong grijze toeristen. Ik bekijk mijn gemaakte foto’s.
De nieuwe tijd heeft gelukkig veel veranderd aan de inzichten van de mensen.

De vragen van de trail hebben we  goed beantwoord. Na een prachtige dag gaan we weer richting huis.