Dali’s flamboyante muze

2 december 2021 - Marbella, Spanje

We rijden onder de grote poort Marbella binnen, stappen op de fiets en langs de boulevard rijden we richting centrum.

Welkom in Marbella
Er staat bijna geen wind en de zon maakt overuren. De vele senioren, wandelend op sportschoenen, genieten van alles wat Marbella te bieden heeft. De vele terrasjes, de rijen hoge palmen en de kleine boetiekjes met sieraden en andere snuisterijen.
Door kleine straatjes, lopen we met de fiets aan de hand, richting het historische centrum.

Kleine straatjes

Zo komen we op de Plaza de los Naranjos, het hart van het oude centrum. Een prachtig plein met schaduw van de vele sinaasappelbomen.
Bij de De Iglesia de la Encarnació zetten we de fiets even op de standaard om de kerk van binnen  te bekijken.

(De kerk is gebouwd in het begin van de zestiende eeuw maar in de loop der eeuwen meerdere malen verbouwd en gerenoveerd. De kerk is vermoedelijk op de resten van een oude moskee gebouwd. )

Het interieur is subliem. Het Mariabeeld, zo volmaakt en gehuld in  een fantastische gewaad, prachtig. Wat een pracht en praal.

Iglesias Mayor de la Encarnación.Prachtig

We fietsen door naar de Avenida del Mar. Een langgerekt plein waar we een collectie van bronzen sculpturen van Salvador Dali bewonderen.

SculpturenHet plein is omzoomd door waterornamenten en bankjes. We lopen langs de kunstwerken, raken ze aan en bekijken de voorstelling. Het beeld waar Perseus die Medusa onthoofd vind ik erg gruwelijk. Trajanus te paard, Mercurio, Elefante Cosmico en van een man met dolfijn staan in rij met het levensgrote beeld van Dali’s flamboyante muze Gala die met mooie ronde billen en borsten, schittert in de winterzon.Glimmend  in de zonDali’s muze

We fietsen een eindje verder en komen bij het Alameda Park, prachtige betegelde paden met  gemozaiekte bankjes in een oase van exotische planten en fonteinen.

Exotische planten zorgen voor koelte

Nog een laatste rondje door de winkelstraat en als afsluiter nog even mensen kijken op de boulevard. Zwarte panty’s onder te korte rokjes, zware stappers onder niet al te modieuze korte broekenmet veel te wijde pijpen en  niet te verbloemen dikke buiken. Maar ook zorgvuldig gekapte, goed in de make-up en door experts geklede dames en evenzo heren. Winterjassen, mutsen tegenover hemdjes en zomer jurken. charmante hoedjes tegenover over petjes. we genieten terwijl we zitten in onze spijkerbroeken met degelijke stappers en een simpel t-shirt.

Kom, we hebben het nu wel gezien…we gaan de auto opzoeken.

1. Jan van Rooijen:
    2 december 2021
    Wat een goed leven. Hier nat en koud. Geniet er van.