Laatste weekend in Estombar, Portugal

2 februari 2023 - Portimão, Portugal

# De provincialeweg, de N125, leidt ons naar Faro Aeroporto. Onze gasten, de twee jongste dochters, zijn een half uur te vroeg geland met Transavia. Fantastisch, we zijn precies op tijd.

20230127_090219

We nemen de N 125 en rijden door gehuchten, kleine plaatsjes en langs landerijen. Als we geen bekende plaatsnamen tegen komen gaan we twijfelen. Inderdaad, we rijden de verkeerde kant op. We keren en rijden de andere kant op, richting Estombar. De rit duurt iets langer maar we hebben vakantie en kijken relaxt naar de sinaasappelbomen, de kraampjes met fruit  en wat er zoal langs deze weg te zien valt.
Cor parkeert voor ons appartement en we lopen de trappen op naar boven.
Na een korte rondleiding door het huis, lopen we de laatste trap op naar ons privé dakterras. We genieten van het uitzicht.
We lunchen op het balkon in het zonnetje en na de lunch nemen we een relaxmoment. We spreken af dat we over een uur naar Portimao gaan.

20230127_15263920230127_15295720230127_153605

Het is een prachtige zonnige dag, niet echt warm maar wel heel aangenaam. Onze eerste stop is het strand achter de stad Portimao. Zon, strand en rust, heerlijk als je uit het koude Nederland komt waar je een druk leven hebt. Een wandeling over de boulevard eindigt met een softijsje met pistachesmaak op het pleintje.
Het loopt tegen vijven en het begint fris te worden.

20230127_170101_exported_1233020230127_220130

Toch kunnen we het niet laten om nog even bij de flamingo’s te kijken. Aranka maakt met haar fototoestel prachtig foto’s van de vogels.
Bijtijds sluiten we de dag af met een hapje en een drankje.

# Om elf uur vertrekken we naar de overdekte markt. De vislucht walmt onze neuzen binnen als we binnen lopen. Milena en Aranka bewonderen met ons de vissen, de schelpdieren en de …
Ja wat zijn het eigenlijk.
Eendenmosselen vind ik op internet.

20230128_11510420230128_120950

“Een eendenmossel is familie van de zeepok en valt onder de kreeftachtigen, een schaaldier dus. De smaak laat zich niet zo makkelijk omschrijven, maar denk aan het ziltige van een oester, de structuur van een scheermes en in de smaak gelijkenis met krab. De eendenmossels worden ongeveer 3 minuten gekookt in (zee)water met eventueel laurier. That’s it. Hoewel de eendenmossel behoorlijk lijkt op een grove duim met vergroeide nagels, zijn ze wel zo’n beetje hun gewicht in goud waard.
De beste eendenmosselen zitten op de gevaarlijkste plekken, daar waar de branding woest tegen de rotsen slaat en de stroming het sterkst is. Zo kweken ze hele stevige spieren en die vinden wij dan weer erg lekker.
Deze rotsen liggen alleen maar bloot zodra het laagtij is. Met een dikke priem worden de eendenmosselen met rots en al losgebikt, terwijl de percebeiro’s over de rotsen springen, in een poging het woeste beuken van de zee te vermijden.
In Spanje en Portugal eten ze de eendenmosselen, percebes, het liefst zelf op. Er gaat dan ook maar een heel klein deel van de vangst naar het buitenland. Dit in combinatie met de halsbrekende toeren die moeten worden uitgehaald om ze te vangen, maakt de eendenmossel een zeer kostbaar maar heerlijk ingrediënt. De prijs varieert tussen € 30 tot € 125,- per kilo.”

De bijzondere groentes, knoestige aardappels en de grote misvormde tomaten .
We lopen ze allemaal langs, maken foto’s en zoeken er soms even een naam bij met hulp van onze telefoon. Er valt zoveel te zien.

20230128_124206 20230128_124532

Achter de markt ligt het kerkhof. Langzaam lopen we via het hoofdpodium naar het oude gedeelte. De dames hebben dit nog nooit eerder gezien en vinden het erg interessant.

Maar nu even genoeg gezien en gelopen. Tijd voor een broodje en een korte pauze op het balkon.

20230202_174122-COLLAGE20230128_14545120230128_15011920230128_15120320230128_15375020230128_154800~2

Stranden, kliffen, branding, golven, Milena straalt bij het zien, horen en ruiken van de oceaan. Praia dos Tres Castelos is het eerste strand waar we een strandwandeling maken.   Daarna volgen nog 2 stranden, minstens zo mooi en leuk.
We lopen over het natte zand, de lopen over de kliffen, kijken in de afgronden en bestuderen de pluizige zaaddozen van de oleander. En we maken foto’s,  heel veel foto’s.

IMG-20230128-WA0006IMG-20230128-WA001720230128_174610

Nog even langs de supermarcado, gewoon even kijken wat er te koop is.
De klauwtjes van kippenpootjes netjes verpakt in de koeling, hoge stapels stokvis, maar ook bacon en lekkere drankjes en veel soorten chocolade. Vijgen en dadels te kust en te keur.

# Nee, nee, ook vandaag wordt er niet uitgeslapen. De markt in Alvor, met de locale producten is niet de hele dag open.

20230129_100132

Maar eerst een lekker ontbijt. Milena laat aan Cor zien hoe je van een reep pure chocolade broodbeleg kunt raspen.

20230129_11392020230129_115428

Het is gezellig druk op de markt. We kijken bij de kraampjes, we kijken naar de kratten groente en fruit uitgestald op de grond. Stekjes en plantjes, stoffen tasjes, jam en honing.
Dan komen we de chayote tegen. Ik koop er drie van € 1,50. Een om op te eten, een voor Aranka en een voor mij om te kijken of we er thuis  een mooie klimplant uit kunnen kweken.
Het bekijken van de authentieke vissershuisjes is ook voor de zussen een belevenis. Het lijkt wel een openluchtmuseum.

20230129_121857 20230129_133008

Natuurlijk lopen we ook nog een stukje over het strand, fotograferen het opspetterende water van een vallende golf en snuiven de zilte lucht tot ver in onze longen. Konden we dit maar vast houden.
We bezoeken nog even een grote winkel met van allerlei prullen, kleding, make-up, gereedschap, te veel om op te noemen.
We kijken, keuren, lopen, kijken en kopen uiteindelijk wat kleine dingetjes.

20230129_153615IMG-20230129-WA0008Na de lunch staat een wandeling van ongeveer een 2 kilometer langs sinaasappel- en mandarijnenbomen op het programma.
Een heldere blauwe lucht, bomen vol oranje en gele citrusvruchten, knoestige olijfbomen en amandelbomen met bloesem. We genieten.

Geen bonte avond deze laatste avond maar wel gezellig chatten over van alles nog wat. Foto’s delen en filmpjes terug kijken, wat een leuke herinneringen.
Het weekend is omgevlogen.

20230130_113456

# Aranka geeft Cor een korte workshop bacon bakken. Heerlijk bij de gebakken eieren die we vanmorgen bij de brunch op brood eten.
De dames pakken hun tassen en bereiden zich voor, voor het vertrek. Gelukkig is er in hun tassen plek voor mijn oleander stekjes. Het pas allemaal net.

20230130_121651

Nog even  naar net dakterras voor een laatste blik op Portimao en dan vertrekken we richting Faro.
Even rustig zitten, even een drankje en dan is het echt tijd om afscheid te nemen.

20230130_141608Het was super leuk meiden, goede reis, tot gauw!IMG-20230130-WA0002

1. Milena:
    4 februari 2023
    Ahh, heel leuk om zo terug te lezen en te zien! Leuk gedaan. Ik heb genoten! Bedankt voor alles, groetjes en veel plezier nog deze laatste weekjes!
  2. Jan van Rooijen:
    4 februari 2023
    Vanuit Tirol was het weer fijn om je reisverslag te lezen. Gezellig dat Aranka en Milana zijn geweest.
    Vandaag onze laatste dag hier. Het zonnetje schijnt volop.
    We gaan zo wandelen. Vanavond het laatste diner hier en om 21.30 uur
    komt de bus. En dan weer nach hause.
    Jullie nog een fijne tijd.
    Liefs van ons uit Reithtenhof.
    J en J