Albufeira, onze eerste week zit er al weer op

1 december 2023 - Olhos de Água, Portugal

27 november maandag

Na een goede nachtrust  voelen we ons wat beter. Lekker in de zon liggen aan het zwembad met een leuk boek is voor vanmorgen een heerlijke bezigheid.

20231127_133014~220231201_220044-COLLAGE

Vanmiddag maken we een korte wandeling naar een geo.schat in een leuk groen parkje zo’n 600 meter verderop.
Het nulpunt is een bankje. We kijken er op, er onder en tussen, maar helaas.
Tot Cor het kokertje voelde en het onder het bankje weg peuterde. Yep..de tweede is binnen.
Nog even langs de apotheek voor nieuwe paracetamolletjes, een paar boodschappen bij de Aldi en dan weer terug naar Vila Petra.

20231127_174202~2

We worden weer getrakteerd op een prachtige zonsondergang. Morgen nog een dagje rustig aan en dan maar weer eens verder kijken.

28 november dinsdag

Na een slow start wandelen we, geleid door googlemaps, richting de bibliotheek van Albufeira. Daar moet een geo.schat verstopt zijn.

20231128_120924

Op het nulpunt vinden we de verstopplek maar niet de schat. Helaas.
Ons snotteren en hoesten en proesten wordt wat minder maar is zeker nog niet verdwenen.
Het is licht bewolkt met een lekker temperatuurtje. Toch besluiten we om naar het binnen bad te gaan. Acht ligstoelen staan twee aan twee langs het bad.
Het water van het bad spiegelt in het licht. We maken het ons gemakkelijk, een stukje lezen en dan toch maar het water in.
Het water is zout, maar goed van temperatuur. We trekken een hele serie baantjes en stappen dan in het bubbelbad.
De dag is om gevlogen.

29 november woensdag

We zitten te praten met de hostess van TUI in de lobby die gisteren is omgetoverd in een kerstsfeer. Een grote kerststal staat vlak naast ons.

20231129_113818~220231129_113845

Bustijden, toeristentreintje en autoverhuur bespreken we met deze dame met niet te verloochenen Vlaamse achtergrond.
“Zullen we de bus dan maar eens proberen?”
“Nu?”
“Ja, waar om niet?”
Een klein halfuur later hobbelen we in de bus naar’ the old Town Albufeira.’

20231129_12252620231129_13034220231129_13263420231129_140209

We vinden plekjes waar we al eens eerder zijn geweest.
We zoeken het museum waar we de vorige keer (m.b.t. geocachen) een vraag niet konden oplossen en willen het nu weer proberen. Het valt tegen, we hebben veel tijd nodig om het antwoord te vinden. Maar……hebbes…toch gelukt.
We lopen door de tunnel naar het strand, over de keitjes weer terug het centrum in. Eettentjes, café’s en barretjes afgewisseld met souvenierwinkletjes. Sommige open en sommige gesloten. Er wordt ook hier kerstversiering opgehangen.
We lopen in ons t.shirt door de stad. Kijken, kijken niet kopen.
In het bushokje vinden na even zoeken nog een geo.schat.
Vlak bij de Aldi stappen we uit. Nog een laatste boodschapje en dan een lekker bakje thee. Nog even zwemmen en bubbelen en de dag zit er alweer op.

30 november donderdag

Een grauwe lucht en een fikse regenbui, zware wolken en een waterig zonnetje wisselen elkaar af.  Bijna Nederlands weer al weten we dat het daar nu sneeuwt en een tikkeltje vriest. Tussen de buien door wandelen we even naar een groot Chinees warenhuis niet ver van ons appartement. Maar eerst willen we nog even kijken bij de Mercado Municipal, de gemeentelijke overdekte markt.

image

Er is een viskraam, een fruitkraam en een kraam met brood en gebak en een met bloemen en planten. We hebben het al gauw gezien en lopen door naar de Chinees.

20231130_12300820231130_123020

Daar worden we overweldigd door de vele bonte kerst frutsels. Geweldig….maar dan wel kijken , kijken niet kopen.
Het is een soort Action, ze hebben hier ook echt van alles. Kleding, make-up, sieraden, hobby materiaal, wol en naaispullen, potten en pannen etc.etc.
We vullen de avond met het lezen van nieuws en tv kijken op de tablet.
Morgen zou het weer beter moeten zijn.

1 december vrijdag

Donkere wolken landinwaarts maar boven de oceaan is de lucht blauw. We bekijken de weerberichten en besluiten om via de Strip naar het strand te lopen en daar links aan te houden om op zoek te gaan naar een geo.schat.
Het wordt een mooie trip via de strip met aan het eind behoorlijk wat hoogte verschil. Pffff…maar we gaan er voor.
De zon komt door en de truien gaan uit. De koele zilte lucht en de warme zon brengen ons echt in vakantie stemming. Op de strip worden we bij elk restaurant uitgenodigd om een hapje te eten. Maar we hebben net het ontbijt achter onze kiezen dus bedanken we voor de eer.

20231201_122701

Op het strand is het rustig, enkele badgasten liggen uit de wind te genieten van ……….. klein regenbuitje trekt over.

20231201_13524520231201_13410620231201_135724~2

De zee is groen blauw en de hoge golven hebben witte koppen. We nemen even pauze om het allemaal te bekijken en om weer een. Eentje op adem te komen. Het  zonnetje  komt door en schijnt op de goudgele kliffen. Wat is het hier toch prachtig.

20231201_132958
We lopen door tot we op een paar meter van de schat zijn. Maar waar moeten we zoeken? Cor ontdekt een smal zijweg paadje achter een houten hek.
Onder de struiken, achter een houten paal, vinden we het kokertje. We schrijven de datum en onze naam op het logrolletje en verstoppen het kokertje weer op de plek waar we hem hebben gevonden.
We lopen op ons gemak weer naar huis.

Jammer dat het zwembad dicht was. We waren er helemaal klaar voor maar de deur zat op slot. Maar waarom ?

Dan maar bankhangen met een goed boek of een leuke serie op tv.

onze eerste week zit er al weer op.

1. Ginie:
    2 december 2023
    Fijn dat jullie weer op de been zijn! Anders is dit reisverslag ook maar saai voor ons allemaal. Fijn weekend. Je mag de kerstversiering gaan ophangen! Misschien eerst maken? Xxx