Albufeira 24 11

26 november 2023 - Olhos de Água, Portugal

24 november zaterdag

We gaan op verkenningstocht. De  lift brengt ons naar -1 waar we het verwarmde zwembad vinden. Daar zullen we nog wel een baantje gaan trekken. In de hoek van de ruimte staat ook een bubbelbad.
Iets verderop is een sportzaal met hometrainers, roeiapparaten en nog wat andere spierversterkende gevallen.

Buitenbad20231125_10464320231125_104850
We gaan verder, een groot buitenbad en een zonneweide met ligbedden. Een handjevol gasten heeft zich achter een muurtje uit de wind in de zon genesteld.

Een tennisbaan, een kleine moestuin en een kinderspeeltuin behoren ook tot het buitengebeuren. Binnen vinden we een soort museumkamer met oude meubels en schilderijen. Een restaurant en een barretje horen er natuurlijk ook bij. Alles ziet er keurig verzorgd uit. De centrale hal met de binnentuin is overweldigend. De galerijen van alle etages hebben plantenbakken en van de parterre tot tot dak groeit een tabaksplant weelderig.

We gaan buiten verder met onze verkenningstocht. Het trottoir is bestraat met kleine glimmende mozaïeken die door de tand des tijds zijn aangetast. Er ontbreken steentjes, de boomwortels hebben een deel omhoog geduwd, een ander deel is om welke reden dan ook weggezakt. Goed oppassen waar je loopt dus.

Een paar straten bij onze accommodatie vandaan vinden we drie kleine kringloopwinkeltjes. Daar kan ik natuurlijk niet zomaar langs lopen, ik moet echt even binnen kijken. Kleding, schoenen, sieraden, ze hebben van alles wat.
Voor twee en een halve euro koop ik foeilelijk roze plastic sandalen met een dikke zool en klittenband. De vloer in ons huis trekt erg koud op en met dit schoeisel houd ik warme voeten.

s Middags lopen we via de strip naar het strand. De strip is een lange straat met vele barretjes, kroegjes, vreettentjes en enkele souvenierwinkletjes.
De wandelafstanden vallen mee maar het hoogteverschil maakt de wandeling pittig.

Het strand wordt omzoomd door kliffen, prachtig. Er zwemmen zelfs nog mensen in zee.

We lopen over een houten vlonderpad, planken liggen los, hele stukken zijn verzakt zijn en er ontbreken zelfs planken. We vinden een bankje waar we in de winterzon heerlijk van ons af kunnen kijken.

20231125_170950

Op de terugweg doen we nog even de noodzakelijke boodschappen voor het diner. En dan heerlijk op ons balkon de zonsondergang bekijken.

‘s avonds kunnen we het niet laten om nog even een wandelingetje naar de strip te maken. Eens kijken of er veel vertier is. De felle neonverlichting in allerlei kleuren verlicht de straat, de muziek schalt uit de openstaande deuren. Grote tv schermen met engels voetbal worden door juichende mannen onder het genot van een pint bekeken. Op een dansvloertje gaan een paar mannen helemaal los.

20231125_214930~220231125_21495420231125_214943

Het nodigt ons niet uit om een terrasje te pikken. We gaan lekker bankhangen met een hapje en een drankje.

1. Ginie:
    26 november 2023
    Leuk dat jullie ons meenemen op verkenningstocht!