Wurtzburg Romantische strassen

29 mei 2024 - Hardheim, Duitsland

Dinsdag 28 mei vertrekken we richting Erfeld. Een klein dorp op steenworp (wel heel hard gooien) afstand van Würzburg.

Würzburg is het begin van de Romantische Strase.
460 kilometer met 29 dorpen en middeleeuwse steden en kastelen.

Vanuit ons appartement gaan wij de romantische strasse verkennen.
We starten 29 mei. Een bewolkte voorjaarsdag met een graad of 19 op de thermometer. Buienradar beloofd ons de hele dag regen.
Toch gaan we op pad. Onderweg spettert het een beetje, maar de regen blijft nog even uit. We parkeren op Parkplatz Residentz.
Het Residenz Würzburg is een luxe 18e eeuws barok paleis, gebouwd tussen 1720 en 1744.

20240529_124736_Original20240529_124125_Original20240529_123755_Original

Een giga groot statig gebouw, een beetje protserig dat wel.
Aan de rechterkant van het gebouw staat de deur van de kerk op een kier. Cor duwt de zware deur open. Rood gemêleerd marmeren zuilen, fresco’s op het plafond, goud rondom ons. Wat een prachtige kerk.
We gaan even, bijna sprakeloos, op een van de harde houten banken zitten.
We verlaten de kerk en lopen het hoofdgebouw binnen waar een museum is gevestigd. Toch laten we deze even links liggen en kiezen we voor een wandeling door de tuinen.  (het is nu nog droog)
Er ligt een geo route door de tuinen die ons langs de hoogtepunten leidt.

20240529_130650_Original20240529_130753_Original20240529_132447_Original20240529_132818_Original

Buxus haagjes, perken met bloeiende rode rozen geflatteerd met gele stamrozen. Prachtig. Op een bankje eten we onze broodjes en zo waar komt even het zonnetje door.
We lopen verder, fotograferen de prachtige doorkijkjes, de mooie beelden en het uitzonderlijk mooie paleis.
We lopen de tuin uit en lopen regel recht naar het toeristische treintje. Even een rust momentje. Een trip van 40 minuten laat ons de highlights van Würzburg zien. De uitgedeelde oordopjes kunnen we inpluggen in de stoel voor ons zodat we in vele talen de gesproken berichten kunnen beluisteren. Helaas niet in het Nederlands maar wat kan dat schelen.
Kerken, universiteiten, pleinen en winkels en natuurlijk de historische brug over de Main.

20240529_142101~3_Original20240529_152609_Original

Bij het opstappunt stappen we weer uit. Tijd voor een kopje koffie bij de mcdonalds midden in het centrum. We bezoeken onderweg nog een kerk.
Op het terras zitten we heerlijk aan de koffie als het zachtjes begint te regenen.
We wachten tot het buitje wegtrekt en lopen dan richting de Main.
Dan wandelen we naar  de historische brug waar men graag een glas wijn drinkt.
Je kunt aan het begin van de brug een glas wijn  voor 7 euro kopen en die op de brug soldaat maken. Toeristen vinden dit blijkbaar geweldig want het is er goed druk.Het glas kun je leeg weer inleveren en een waarborgsommetje terug ontvangen.

20240529_162428~220240529_162258~2_Original20240529_171241_Original

Wat een prachtige stad. We zijn niet meer aan het museum toegekomen. Misschien de volgende keer. We gaan de auto op zoeken, het is mooi geweest voor vandaag.

1. Ginie:
    30 mei 2024
    Fijne dagen gewenst!
  2. Jan van Rooijen:
    31 mei 2024
    Hallo vakantiegangers. Ik zie ook nog foto's van Vlissingen. De oude Schelde werf die nu van Damen heet.
    Würzburg is prachtig. Wij zijn er ook geweest. Zeer de moeite waard. Een heel fijn verblijf en maak er een mooie rapportage van Emmy.
    Groeten vanuit Ermelo

Jouw reactie