Buchen, romantische strasse

31 mei 2024 - Tauberbischofsheim, Duitsland

De meegenomen voorraden raken op, we moeten boodschappen halen. Hier in ons dorp, en het dorp verderop zijn geen winkels. We combineren de Aldi met een stadswandeling in Buchen, een klein stadje op zo’n 18 kilometer van Erfeld.
De weg kronkelend door de heuvels met jonge maisplantjes en het in bloei staande graan. Minuscule regendruppels spatten op de voorruit uiteen.  Tussen de donkere wolken open blauwe gaten. Zou het nog droog worden?
We parkeren op de parkeerplaats van de Aldi, tegenover de Lidl.

De wandeling brengt ons bij een beeld van een blote dame, tong uit de mond en billen in de lucht. Het blijkt een deel van de historie van de stad te zijn.

20240531_145916~2_Original2125CB35-39A4-4A4C-9C82-467AD8EBDE9A-COLLAGE

Tijdens de sloop van een deel van de stadsmuur aan het begin van de 19e eeuw werd een figuur ontdekt, ‘de Blecker’. Deze heeft nu zijn plaats in het museum van Buchen. De Blecker is een herkenningspunt van de stad Buchen en tegelijkertijd de symbolische figuur van het Buchen-carnaval.
In de Middeleeuwen werd de Blecker op de hoeken van huizen in steen uitgehouwen; hij diende als een jaloerse figuur om boze geesten af ​​te weren. Bij elk evenement van het Buchen-carnaval is er de Blecker, aan wie je je respect toont door de billen te kussen; Een absolute must tijdens carnaval.

20240531_144846_Original20240531_144907_Original20240531_145339_Original20240531_145413_Original20240531_145858~2_Original

Ook hier weer prachtige vakwerkhuizen, een mooie kerk en een meiboom. Jammer dat het weer niet meewerkt want al zijn het kleine drupjes je wordt er wel nat van.  We lopen terug naar de auto en werken bij de Aldi ons boodschappenlijstje af.

De Tom Tom wijst ons de weg naar huis. Een andere weg dan de heen weg. Een smalle kronkel weg over de beboste heuvels. Het doet ons een beetje aan de Morvan, Frankrijk denken.
Het is prachtig groen allemaal.

1. Jan van Rooijen:
    3 juni 2024