Week 5, 29/4-12

4 december 2022 - Nájera, Spanje

#Dinsdag het is stil in huis. De dochters zijn weer veilig thuis en wij proberen ons gewone leven weer op te pakken. We klungelen wat aan, draaien een wasje, sporten om daarna te luieren in de zon op de ligbedden bij het zwembad. ‘s Avond maken we het bed op en eten een hapje. Heel relaxed.

Halo, kring om de zon

#Vandaag, woensdag beginnen we met een heldere kou die al gauw overgaat in een bijna zomerse warmte. We luieren op hoogstwaarschijnlijk een van de laatste zomerse dagen.

Nog nooit eerder heb ik een grote kring rond de zon gezien. Het ziet er heel grappig uit. Het is een halo. Een gezegde luidt; kring om de zon, water in de ton. En dat geven de weerkaarten helaas ook aan.

#Donderdagochtend staan er waterplassen op de oprit. Het heeft geregend vannacht. Lagen we gisteren nog in de zon, nu is het koud en het miezert. We kruipen terug in bed waar het nog lekker warm is.

Groente en fruitVis op de markt

We starten de dag als er een flauw zonnetje door het wolkendek komt kijken. En dan moeten we ook opschieten want we willen naar de overdekte markt in Conil, zo’n 28 kilometer verderop. De markt sluit om 14.00 uur.
We zijn er ruim op tijd maar er zijn nog maar een paar kramen open, een kleurrijke groente en fruitkraam en een paar viskramen.

Zwaar werk voor de oude visserGevonden

We wandelen door een doolhof van straatjes richting de oceaan waar ergens bij een beeld van een oude visserman een geocache verstopt zou moeten liggen. En ja hoor, na even zoeken kan het logboekje getekend worden.

Een kleine kilometer verder, op een prachtig uitzichtpunt vinden we nog geochache.

De eerste spetters vallen

Conil,  tussen de buien doorGevonden !

De lucht is weer dicht getrokken en hele kleine druppeltjes vallen naar beneden.
We lopen snel terug naar de auto. Nog even een paar boodschapjes doen bij de Aldi en dan weer richting casa Sylvia.

#vrijdagochtend is Diego bezig met het planten van bonen in de tuin en maakt een praatje met Cor. Ik lig nog lekker in mijn warme bed. Het is nog koud buiten, ik draai me nog lekker even om.
We hebben geen plannen en klungelen een beetje in huis.

We hebben net ontdekt dat er een wekelijkse vrijdagmarkt in Conil de la Frontera is op Avenida de la Música. Er staan rond de 150 kramen met kleding, sieraden,lederwaren en schoenen. Veel Spanjaarden en een enkele toerist kijken, keuren, kiezen en kopen. Ik ga met twee leuke truien, voor  drie euro per stuk, naar huis.

VejerCactus, ooievaarsnest en Vejer

We rijden een stukje om, om een geochache te vinden maar helaas deze blijft voor ons verstopt. Wel geeft de aangegeven plek een prachtig zicht op het witte stadje in de zon, Vejer de la Frontera.

Wij rijden het stadje in om bij de apotheek een hoestdrankje voor mij te halen. Ik ben niet ziek maar ook niet helemaal fit.
En nu we er toch in Vejer zijn nemen we de laatste boodschappen nog even mee.Thuis pakken we nog een uurtje zon bij het zwembad maar dan wordt het toch echt te koud en moeten we naar binnen.

Voetbal

#zaterdag kijken we, hoewel we geen voetballiefhebbers zijn, naar de wedstrijd van het Nederlands elftal in Qatar op de Spaanse sportzender.

Regen, regen en nog eens regen

Geochache tas

#Een druilerige zondagochtend. Ik strijk het geocache logo, welk ik gisteren op de tas heb geverfd, in de stof. Het geeft een leuk resultaat. Als na de lunch de zon begint te schijnen trekken we er toch even op uit. Onbekende wegen en een strandwandeling, misschien nog even een terrasje pikken in Barbate.

Iets voor Barbate vallen de eerste spetters, vijf minuten later zijn het dikke druppels, de straten staan blank. Onze plannen vallen letterlijk in het water.

We rijden naar huis waar ik in de stromende regen het cijferslot van het hek moet openen. Binnen zetten we gauw de kachel aan en kijken op de tablet Nederlandse televisie met ziggo. We maken er een luie zondagmiddag van.

1. Ginie:
    5 december 2022
    Mooie foto's en verslag! Hier is het weer ook niet om over naar huis/Spanje te schrijven hoor! Kil/Nat/Heiig.
    Dus geniet maar van de sinaasappels!
    Hier komt Sintnicolaas rond etenstijd. De soep is klaar en de rest wordt meegebracht door de hulppieten. Xxx