Vrijdag in Antwerpen

22 april 2022 - Antwerpen, België

We komen vandaag langzaam op gang. Rond elf uur stappen we op de fiets richting de beroemde Spaanse omwalling. Cor fietst voorop en ik probeer hem bij gehouden. Handig manoeuvreert hij overal tussen door.  Op een druk kruispunt duiken we in een historisch verhaal over een tien meter hoge stadsmuur. Voor we verder kunnen met onze Adventure Lab ( zoektocht) moeten we hierover een vraag beantwoorden. Maar we kunnen op de aangegeven plek de juiste informatie voor het antwoord niet vinden. Ook internet geeft biedt geen oplossing. Na lang zoeken, en kou kleumen op een bankje besluiten we eerst terug te gaan naar ons hotel om even op te warmen en om onze zomerjas om te ruilen voor de winterjas.

20220422_120855

Uiteindelijk vinden we het antwoord en kunnen we verder.
We fietsen het hele centrum weer door op zoek naar voetschrappers, historische gebouwen, begeinhofjes en beelden van helden van weleer. Rubens heeft veel nagelaten in Antwerpen, en de bevolking is daar trots op.
Een levensgroot beeld van Petro Paulo Rubens kijkt uit over De Groenplaats.

Rubens

op de sokkel van het beeld is een zeer actuele, sprekende tekst aangebracht met witte verf War has no winners,  Peace has no losers

20220422_15504720220422_15521420220422_155527De invloeden van Rubens zouden ook goed te zien zijn in de Sint Carolus Borromeuskerk. We hebben de kerk bekeken en bewonderd en hij is inderdaad prachtig. Met het pontje

Met het pontje gaan we naar de overkant van de Schelde. Gewoon omdat het kan. We bekijken De skyline van Antwerpen.

Skyline van AntwerpenAan de overkant

Terug aan de rechteroever nog een laatste stop bij Lange Wapper.

Onder het genot van een kippenboutje en een frietje kijken we nog een laatste keer naar de mensen die Antwerpen zo interessant maken. De diversiteit van al deze mensen is fantastisch. Uit alle windstreken, van alle leeftijden, in alle stijlen gekleed, ze krioelen als mieren in een groot mierennest door elkaar.

Lange Wapper

We genieten ervan. De drukte van de grote stad. Heerlijk.