Picasso uit Malaga

11 november 2021 - Málaga, Spanje

11 november 2021 We gaan op zoek naar de roots Pablo Picasso.

Pablo werd op 25 oktober 1881 geboren aan de Plaza de La Merced in Malaga. Pablo Picasso's vader was kunstenaar, tekenleraar en conservator. In 1890 schilderde Pablo, met  olieverf, zijn eerste schilderij: een stierenvechter. Ach, wie kent hem niet !

Fietsen!

Kerstboom
Op de fiets, volgen we de route (van een Adventure lab) die de gps aangeeft. We gaan op zoek naar het geboortehuis op de plaza de La Merced. Hier zit een bronzen beeld van Picasso op een bankje. Toeristen staan in de rij om met deze sculptuur op de foto te gaan. We kunnen niet achterblijven.

Naast de grootmeesterRoots van Pablo
De school waar Pablo’s vader les geeft is blijkbaar minder bekend. Ook het gebouw waar de school van Picasso in heeft gezeten, nu een hotel, geeft geen blijk van het verleden. Hier geen aanduiding van de grote kunstenaar. Wel staan in het straatje er tegenover grote afvalcontainers waarin twee minderbedeelden aan het wroeten zijn om iets van hun gading te vinden.

We fietsen verder door een naar urine ruikend smal klein straatje.  “ Waar breng je ons nu naar toe” vraag ik aan Cor. Hij rijdt vlak voor me, maar hoort me niet. “Marijuana?” vraagt een wat onverzorgd uitziende wandelende hippie aan Cor als we langs fietsen, terwijl hij een pakje zilverpapier in de lucht houdt.

De grote brede winkelstraat geeft een heel ander beeld van Malaga.

Sprookjesachtig

Geweldig, gezellig en zonnig met de kerstdagen in voorbereiding. De bogen van de verlichting schitteren ons tegemoet. Wat zal dit er ‘s avonds sprookjesachtig uit zien.

Onze , ietwat summiere, zoektocht naar Pablo zit er op. Leuk om op deze manier de Malaga te bekijken.

De rivier Guadalmedina

We fietsen door het park naar de haven en zien de kolossale cruiseschepen liggen. Het brengt herinneringen boven aan onze cruises van 2010.

Promenade / boulevardLandschapsarchitectuur

We fietsen over de glinsterende marmeren, met een kunstwerk overdekte, boulevard.  Langs restaurants, tapas barretjes en cafés en komen bij  de vuurtoren. Het is overal gezellig druk in deze mooie stad waar we de komende weken nog een keer willen terugkomen voor de andere highlights

La Farola, de vuurtoren

1. Ginie:
    12 november 2021
    Ziet er weer heerlijk zonnig uit! Prachtige stad lijkt me. En René en Syl......geniet en doe veel vitamientjes op om hier de kou te kunnen trotseren! Goede vlucht vanavond!