Cordoba

28 oktober 2021 - Córdoba, Spanje

28 10 2021 Cordoba

Na een uitgebreid ontbijt nemen we de bus, lijn 10 richting het centrum van Cordoba, de hoofdstad van de provincie Cordoba aan de voet van het gebergte Siërra Morena.

De reden dat we kozen voor Cordoba is dat Wikipedia ons vertelt dat Cordoba de warmste stad is van Europa. Of dat echt waar is weten we natuurlijk niet al gaf de thermometer rond vier uur 27 graden aan.

We stappen de bus uit en het eerste dat we zien: Don Papa….lachen hè…eerst  Don Quichotte en nu verder met Don Papa.

Van Don Quichotte naar Don PapaDon Papa met rugzak

En Don Papa heeft er goed schik in.Doorkijkjes, o zo mooi

We lopen door de smalle straten, genieten van de mooie doorkijkjes tot we bij het Unesco-werelderfgoed, de Moskee-kathedraal Mezquita uit komen. In 785 begon de bouw van deze imposanter moskee van 23.000 m2.

Unesco-werelderfgoed Moskee-kathedraal Mezquita Moskee-kathedraal MezquitaProcessiebewaring van Enrique de Arfe in de kapel van Sandra Ines in de Moskee-kathedraal Mezquita

Het gebouw toont ( zo lees ik op het internet)  Moorse, Romeinse, Byzantijnse, Syrische, Perzische en Gotische elementen. Maar wij vinden het vooral erg mooi. De zuilen, de nissen met kleine kapelletjes met verguld houtsnijwerk, de zilveren ornamenten het is allemaal oogverblindend. Wat een weelde is hier samengebracht in dit gebedshuis. Maar zou de Heer niet liever kiezen voor de eenvoud van het kerkje van Oud Luctor in Oldebroek?

Moskee-kathedraal MezquitaRomeinse brug

We lopen over de Romeinse brug over de Guadalquivir. Langs fraaie ruïnes van gebouwen die ooit pronkten in de Andalusische zon.. We bedenken hoe deze gebouwen zonder de moderne kennis van de rekenkunde en zonder het huidige gereedschappen gebouwd zijn. We hebben hier ontzettend veel waardering voor.

20211028_134354

Rond zeven uur zitten we weer achter in de bus van lijn 10. Het was een prachtige zomerdag. Wat hebben we veel gezien, gewandeld en genoten.

Nog een klein stukje wandelen naar het hotel en dan met de lift naar  boven.

In de lift

1. Jan van Rooijen:
    29 oktober 2021
    Wat een reis. Geweldig.
  2. Cor:
    29 oktober 2021
    hoi Jan,
    Wat leuk dat je ons volgt.
    Inderdaad prachtig wat we allemaal zien overweg.
    Groetjes