5e etappe Guadalajara -Toledo

26 oktober 2021 - Toledo, Spanje

26 10 2021

We zijn bijtijds opgestaan om een stadswandeling te maken in Guadalajara.

We zoeken een parkeerplek net buiten het centrum, in het centrum, iets verder van het centrum. Helaas, de parkeerplaatsen zijn overvol.

We zien, zoekende,  het meest bekende gebouw van Guadalajara: Palacio del Infantado. Ik ben natuurlijk te laat met mijn camera dus heb ik voor deze ene keer van het internet (alle andere foto’s zijn eigen foto’s) een foto geplukt om deze te delen.

Guadalajara

We hebben geen zin om uren te zoeken naar een plek deze drukke stad. We gaan naar onze eindbestemming van vandaag Toledo.

Maar eerst verwennen we onszelf op een lekker ontbijt bij de Mac Donald.

Ontbijt bij Mac Donald
Het landschap verandert van naaldbossen naar industrie. En van industrie naar woonboulevards. De borden geven Madrid aan. Vliegveld Madrid. Hier zou ergens het paleis van sinterklaas moeten staan. Zou vliegen niet veel handiger zijn voor deze oude baas? Een stoomboot is toch echt niet meer van deze tijd.Zou Sinterklaas thuis zijn ?

De vrouwenstem van de navigatie loodst ons heel nauwkeurige naar ons hotel in Toledo, de eerste hoofdstad van Spanje.

Wandelen in Toledo
Hier vinden we al snel een parkeerplek aan de rand van het centrum naast het hotel. We hebben een korte wandeling in gedachten. De spieren beginnen na al de stadswandelingen wat te spelen.

Sinterklaas ?
Toledo is een stad op een heuvel waar in de middeleeuwen een enorme schat aan prachtige gebouwen is ontstaan. Veel hiervan zijn goed bewaard gebleven en/of mooi gerestaureerd. De vele smalle kleurrijke straatjes blijven ons boeien.

.Veel historische gebouwen

In de vele souvenirwinkels zien we Don Quichotte en Sancho Panza in diverse verschillende maten en materialen. Don Quichotte komt uit deze buurt: La Mancha.  Gisteravond hebben we wat research gedaan over de romanfiguur die moeite had om werkelijkheid en fantasieën uit elkaar te houden.  Maar doorover morgen meer.

Don Quichot de La Mancha

De stadswandeling door het centrum zit er op. We lopen over een smal pad langs de rivier de Taag om het centrum. Het contrast met de drukte in het centrum is enorm. Het zicht op de groene rivier is prachtig.

Even buiten het centrumWandelen langs de Taag

We nemen een van de, speciaal door de gemeente toledo aangelegde, roltrappen door de bergwand naar beneden en wandelen het laatste stuk naar het hotel door de smalle omhoog en omlaag lopende straatjes.

Wij zijn blij dat we er zijn. De korte wandeling is uiteindelijk uit gekomen op zo’n 10 kilometer met heel veel hoogte verschillen. Pfffffff nu eerst maar even uithijgen.

De Burger King tegenover ons hotel had de eer om ons diner vandaag te verzorgen. We hebben lekker gegeten!

In de liftVoor nu welterusten

1. Jan van Rooijen:
    27 oktober 2021
    Je andere bril staat goed Emmy. Burger King in Harderwijk 1 keer geweest maar ik ga liever naar KFC, hotwings.